Martin Höhler, vd för E.ON Energidistribution och Jonas Arvidsson, Vd för ONE Nordic AB.

​ONE Nordic vinner E.ONs upphandling av projektentreprenader

ONE Nordic AB vann i hård konkurrens E.ON Energidistribution ABs eftertraktade projektentreprenadavtal gällande lokalnätstjänster i områdena Örebro, Norrköping, Västra Götaland, Kronoberg, Kalmar/Blekinge, norra och södra Skåne. Det fyraåriga avtalet är värt runt 600 miljoner SEK och gäller under perioden 2022– 2025, med möjlig option på ytterligare 2 år.

- Vi är oerhört stolta och glada över detta avtal. I områdena Örebro, Kronoberg, Kalmar/Blekinge och i norra och södra Skåne försvarar vi vårt sedan tidigare fruktsamma samarbete med E.ON – men med utökad projektvolym. Härtill vann vi två helt nya avtalsområden i Norrköping och Västra Götaland, vilket innebär att vi kan expandera vår verksamhet även i dessa regioner, säger Jonas Arvidsson, vd för ONE Nordic.

. Vi ser fram emot ett fortsatt och utökat samarbete med ONE Nordic inom vår lokalnätsprojektverksamhet. De har under åren visat upp en god leveransnivå, teknisk kompetens, en satsning inom hälsa, säkerhet, miljö och kvalitet och fin serviceanda i sin projektverksamhet. Det uppskattar vi, säger Martin Höhler, vd för E.ON Energidistribution.

Ramavtalet innebär att ONE Nordic som projektentreprenör åt E.ON Energidistribution ska utföra entreprenadprojekt på beställning inom lokalnätsområdet (40 kV om under). Arbetet omfattar bland annat nybyggnad och utbyte av nedgrävd kabel, luftnät, kabelskåp och nätstationer etc, ofta i närheten av samhällen och bebyggelse.

För mer information kontakta:
Jonas Arvidsson, Vd, ONE Nordic AB.
E-post: jonas.arvidsson@one-nordic.se

Bolaget ägs av Eleda Group.

ONE Nordic har cirka 1 000 medarbetare och omsätter ca 2 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Malmö.

ONE Nordic utvecklar Sveriges energiinfrastruktur och bygger "det nya energisamhället". Med vår rikstäckande organisation och lokala kännedom tar vi ansvar för och levererar högklassiga tjänster och lösningar till energiproducenter, energidistributörer och energianvändare. Vi har marknadens bästa kompetens för att utveckla, bygga, modernisera, optimera och underhålla kundernas anläggningar. Vi arbetar bland annat med de största aktörerna i branschen och tillsammans utvecklar vi högteknologiska och hållbara energisystem.