ONE Nordic tar miljardaffär

ONE Nordic tar miljardaffär

ONE Nordic blir E.ON Elnäts största underleverantör 2016–2019.

– Det är ett oerhört glädjande besked att ONE Nordic får förtroendet att vara huvudentreprenör för sex av elva geografiska områden med sammanlagt cirka 600 000 nätkunder. Att vi dessutom tilldelas ytterligare två områden i jämförelse med den senaste upphandlingen är ett bevis på att våra medarbetare gör sitt yttersta för våra kunder, säger Jan Bardell, CEO och koncernchef.

Förutom huvudentreprenörskapet fick ONE Nordic också två av tre områden som regionnätsentreprenör – Nord och Syd.

– Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med E.ON Elnät. Avtalet ger oss en god grund för vår fortsatta tillväxt. Vi har alltid behov av duktiga nya medarbetare och vi ser nu ytterligare behov av nyrekrytering i samband med ökade volymer och nya geografiska områden. Vi tror att det rör sig om cirka 40 till 50 medarbetare för att fullfölja vårt åtagande mot E.ON, säger Jan Bardell.

Faktaruta

• E.ON Elnät Sverige ansvarar för distribution av el till cirka en miljon nätkunder.
  • Avtalet med E.ON Elnät  är värt cirka 1,6 miljarder kronor över fyra år för ONE Nordic. Det omfattar cirka 600 000 av E.ON:s nätkunder och fördelas på 223 000 i Södra Skåne, 96 000 i Norra Skåne, 74 000 i Kalmar/Blekinge, 53 000 i Kronoberg, 103 000 i Örebro och 49 000 i Norra Nord.
  • Avtalet omfattar felavhjälpning, drift, underhåll och projektverksamhet.

För mer information kontakta Jan Bardell, CEO

ONE Nordic är Nordens ledande leverantör inom energitekniska tjänster, service och entreprenad. Bolaget ägs av Altor Fund III.

ONE Nordic har cirka 1 200 medarbetare och omsätter 2,5 miljarder SEK. ONE Nordic är även verksamt i Norge under namnet ONE Nordic Kraftmontasje. Huvudkontoret ligger i Malmö.