Stock photo

ONE Nordic skriver nytt ramavtal med Sinfra för digitala Vattenmätare

Under sommaren valdes ONE Nordic av SINFRA som ramavtalsleverantör för Vattenmätare inkluderat insamlingssystem och installation. För Sinfras medlemmar innebär det nya möjligheter till förnyade konkurrensutsättningar av digitala vattenmätare från ONE Nordics samarbetspartners Sagemcom och Iskraemeco i ONE Nordics insamlingssystem.

Valet av kommunikationsteknologi blir viktig utifrån perspektivet drift- och underhållskostnader. Fördelarna med att använda en redan befintlig infrastruktur, i form av NB IoT, för att nå en timvis insamling, är många. Som exempel krävs inga egna insamlingsenheter och antenner placerade på höga byggnader där både tillstånd och involvering av kommunens IT avdelning kan krävas.

”Idag utförs en stor del av mätdatainsamling från digitala vattenmätare via halvautomatiska lösningar. Det kommer vara naturligt i kommande upphandlingsprocesser hos kommuner och VA-distributörer att konkurrensutsätta alternativen på marknaden i takt med att utesittningstider nås och för att nå en fullt ut helautomatiserad insamling och övervakning. VA-distributörer börjar även successivt ställa relevanta krav inom områden som säkerhet, prestanda, integrationer och visualisering av data för sina kunder. Inte minst spelar också livstidskostnader en avgörande roll i valet i leverantör” säger Filipe Vasconcelos, Försäljningschef på ONE Nordic.

”Vi är stolta över vad vi har åstadkommit de senaste åren där valet av kommunikationsteknologi och vårt samarbete med Telia resulterat i en kostnadseffektiv och högpresterande insamlingslösning. Vi har nu som målsättning att nå ut till Sveriges alla VA-distributörer och kommuner med en pålitlig och driftsoptimerad lösning där vår rekommendation är att se över livstidskostnaderna i valet av kommunikationsteknologi med fokus på säkerhet och flera mätarfabrikat i fokus”, säger Anders Malmberg, Marknadsdirektör på ONE Nordic.

ONE Nordic är en av Sveriges ledande leverantörer av tekniska konsulttjänster, entreprenader och service inom energi- och industrisektorn. Inom området mätdatahantering har ONE Nordic höga ambitioner och arbetar mot visionen att vara Sveriges marknadsledande tjänsteleverantör inom digital mätning och positionerar oss som en innovativ och oberoende samarbetspartner.

Vårt insamlingssystem, ONE AMI arbetar med alla typer av vattenmätare som följer öppna standarder oavsett fabrikat och klarar av såväl nya som äldre kommunikationsteknologier. Systemet stödjer vatten, fjärrvärme/kyla, el och fokuserar på tydlig visualisering och automation från idag flertalet mätarfabrikat.

Läs mer om ONE AMI på ONE AMI - ADVANCED METERING INFRASTRUCTURE

Sagemcom är en internationell erkänd leverantör inom smart vattenmätning med en årlig tillverkning av 12 miljoner digitala vattenmätare som levereras till stora delar av världen.

2018 inleddes samarbetet mellan ONE Nordic och franska Sagemcom till att omfatta leveranser av smarta elmätare med kommunikationsteknologin NB IoT / CAT M i Sverige. Samarbetet har resulterat i fantastiska 1,1 miljoner levererade och driftsatta smarta elmätare runt om i landet som ONE Nordic varje dag samlar in mätdata ifrån som en tjänst. Nu tar samarbetet det naturliga steget till att innefatta även insamling av data från Sagemcoms vattenmätare inför en helautomatisering av vattenmätningen i Sverige.

Läs mer om Sagemcoms digitala vattenlösningar på Ultrasonic meters | Sagemcom

.

Iskraemeco är ett globalt erkänt varumärke vars lösningar finns i över 80 länder världen över. I mer än sju decennier har Iskraemeco levererat kvalitetsprodukter, lösningar och tjänster som gör effektiv energianvändning till verklighet.

Tillsammans med Iskraemeco har ONE Nordic i samband med införandet av de nya funktionskraven för elmätare levererat tusentals enheter i Sverige och läser dagligen in mätvärden och larm i systemlösningen ONE AMI. Iskraemeco tillhandahåller både mindre och större dimensioner vattenmätare med tillhörande tilläggsmoduler.

Läs mer om Iskraemecos digitala lösningar på Water solutions - Iskraemeco Corpo

Bolaget ägs av Eleda Group.

ONE Nordic har cirka 1 600 medarbetare och omsätter ca 3 miljarder SEK. Huvudkontoret ligger i Malmö.

ONE Nordic utvecklar Sveriges energiinfrastruktur. Vi bygger, planerar och utformar framtidens hållbara energisamhälle tillsammans med våra kunder. Kort och gott kan man säga att vi ser till att energin når befolkningen och industrin, nu och i framtiden.

Våra kunder är energiproducenter, energidistributörer och energianvändare. Vi har marknadens bästa kompetens för att utveckla, bygga, modernisera, optimera och underhålla kundernas anläggningar. Vi arbetar med de största aktörerna i branschen och tillsammans utvecklar vi högteknologiska och hållbara energisystem.

Filipe Vasconcelos

Försäljningschef Region Spec Verksam Mättekniska tjänster +46 722 374 443