ONE Nordic bygger transformatorstation i Helsingborg

ONE Nordic bygger transformatorstation i Helsingborg

Den nya stationen kommer byggas cirka 1,5 km nordväst om Västraby Gård i Helsingborg, Skåne län med befintlig 145 kV ledning.

Uppdraget är ett totalentreprenadsprojekt för nybyggnation som innefattar allt från konstruktion till fullt driftfärdig anläggning. Däri ingår mark- och byggnadsarbete, kabelarbete, 145 kV-linjearbete, leverans av ställverk, nollpunktsutrusning och kringutrustning, montage och provning.

- Det är mycket hedrande att Öresundskraft har gett oss förtroende att bygga den nya stationen och därmed vara med och vidareutveckla deras elsystem. Vårt projektarbete och samarbetet med Öresundskraft är redan i full gång för att leverera projektet enligt tidplan, säger Simon Harnestam, huvudprojektledare på ONE Nordic.

Anläggningen ska vara driftsatt och slutlevererad i mitten på november i höst.

Tidigare liknande projekt som ONE Nordic har levererat till andra kunder är bland annat en ny station till Näckådalen i Dalarna och en ombyggnation av fyra stationer i Eslöv, Vallkärra, Furulund och Maglesäte.