750 miljoner till kompetensutveckling i välfärden

Nu kan landets kommuner, regioner och kommunala företag söka miljonstöd för att kompetensutveckla sina medarbetare. Genom Omställningsfonden satsas totalt 750 miljoner kronor under totalt tre år för att hjälpa verksamheter att ställa om kompetensen hos sina medarbetare och förhindra uppsägningar.

– I denna tid, då pandemin ställer välfärden inför stora utmaningar, känns det viktigt och bra att kunna bidra till medarbetarnas behov av kompetensutveckling och till kommunernas, regionernas och de kommunala företagens behov av kompetensförsörjning, säger Eva Wikström, vd på Omställningsfonden.

Sveriges kommuner, regioner och kommunala företag miljoner kronor kan totalt söka 750 miljoner kronor från Omställningsfonden för att kompetensutveckla medarbetare under åren 2021–2023. Undersköterskor, socialsekreterare och lärare är några av de 120 yrkesgrupper som kommer kunna ta del av insatserna. Omställningsfonden, som ägs av parterna, har sedan 2017 fördelat en miljard kronor till karriärväxling och kompetensutveckling inom välfärdssektorn.

– När verksamheter utvecklas ställs många gånger krav på ny kompetens hos medarbetarna. För att minska risken för uppsägningar kan arbetsgivare inom välfärdssektorn söka medel till förebyggande kompetensutveckling. Det kan vara vårdbiträden som utbildar sig till undersköterskor, lärare som breddar sin ämneskompetens, eller socialsekreterare som uppdaterar sina digitala kunskaper, säger Eva Wikström.

Under de senaste fyra åren har 60 000 medarbetare inom välfärden fått vidareutbildning och kompetensutveckling via Omställningsfonden. Nu fortsätter satsningen under åren 2021–2023 som en del av kompetens- och omställningsavtalet KOM-KR inom välfärdssektorn.

– Det här är en satsning som gynnar medarbetare, arbetsgivare, arbetsmarknaden och välfärden i stort. Tack vare avtalet kan Omställningsfonden öppna möjligheter till framtidens arbetsliv för välfärdens medarbetare och arbetsgivare, säger Eva Wikström.

Omställningsfonden hjälper även till i de fall där uppsägningar inte går att undvika. Då kan de medarbetare som blir uppsagda få hjälp med åtgärder och individuellt stöd som leder till ny sysselsättning. Det kan till exempel vara praktik, utbildning eller hjälp att starta eget företag.

• utbildning
  • kollektivavtal
  • kompetens
  • kompetensutveckling
  • välfärd
  • livslångt lärande

Omställningsfondens uppdrag är att underlätta för omställning inom välfärden. I detta ingår till exempel att arbeta förebyggande med tidiga omställningsinsatser och kompetensutveckling inom kommuner och regioner samt kommunala företag i Sobona. Omställningsfonden stödjer och hjälper också medarbetare som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist. Arbetet baseras på Kompetens- och omställningsavtalet, som omfattar cirka 1,2 miljoner medarbetare i välfärdssektorn.

Anette Nordenfelt

Presskontakt Kommunikationschef 08 452 79 22