Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group och Fundler Weekly podcast programledaren Jacob Liebermann

Lågkonjunkturen en möjlighet för företag

I veckans avsnitt av podcasten Fundler Weekly berättar Omnicom Media Groups vd Fredrik Eriksson om mediebranschens utmaningar och om de möjligheter som finns för företag i lågkonjunkturen.

– Det är nu du kan vinna om du fortsätter satsa, säger Fredrik Eriksson i podden.

I veckans avsnitt av Fundler Weekly, som görs av den digitala investeringstjänsten Fundler, gästar Omnicom Media Groups vd Fredrik Eriksson. För programledaren Jacob Liebermann ger han sin syn på mediebranschens utmaningar, inte minst i lågkonjunktur med förändrat kundbeteende och nya behov som uppstår.

– Medieinvesteringarna backar. Den senaste rapporten för mars visar två procent ner, den femte månaden i följd som medieinvesteringarna backar. Mars 2023 är det lägsta resultatet sedan vi började mäta medieinvesteringar på det sätt vi mäter nu, säger Fredrik Eriksson i podden.

Omnicom Media Group har strategiskt utvecklat sin affär och är idag inte lika beroende av medieinvesteringar. De senaste åren har man i stort sett öppnat en byrå per år och med nya former av kompetenser står man redo att hjälpa sina kunder även med andra behov.

– Våra kunder behöver kanske mer idag än någonsin veta till exempel vad de behöver och konsekvenserna av att skära ner på sin budget. Den typen av analyser och konsultativa uppdrag gör vi i mycket större utsträckning i sådana här tider. Krasst sett har vi inte fått mindre att göra utan andra uppgifter, säger Fredrik Eriksson.

Med över 20 års branscherfarenhet vet Fredrik också vilka möjligheter det finns för företag just nu. Hur man som bolag agerar i kristider särskiljer många gånger vinnare från förlorare.

– Det felet man ofta gör är att man börjar fokusera kortsiktigt. Vissa blir tvungna och det har jag full respekt för. Men jag tror att många gör det som den naturliga reaktionen snarare än att tänka efter vilken följdeffekt det faktiskt får. Det finns hur många studier som helst som säger att det är nu i den här perioden du faktiskt kan ta marknadsandelar. Det är nu du kan vinna om du fortsätter satsa. Om du har en uthållighet, is i magen och du fortsätter att våga bygga varumärke.

Vidare säger Fredrik Eriksson att han själv tar krisen med ro än så länge och att koncernen över tid har jobbat upp en stark finansiell bas att stå på.

– För oss har det gått väldigt bra över väldigt lång tid. En stor del av vår framgång är att vi kombinerar våra byråers samlade kraft. På så sätt har vi ett brett erbjudande till våra kunder.

Här lyssnar du på hela avsnittet av Fundler Weekly med Fredrik Eriksson.

Josefine Bergman

Presskontakt Marketing Manager OMD Sverige +4673-2378119 omd.com Linkedin