Driva e-handel i sämre tider: Omniarch Podcast #1

Driva e-handel i sämre tider: Omniarch Podcast #1

Premiär för Omniarch Podcast om E-handel och i det första avsnittet talar Jojje Borssén med Omniarchs vd Pelle Pettersson om hur man driver e-handel i sämre tider.

Pelle inleder med att tala om hur många e-handlare sitter på stora lager och att aktiviteten kommer att öka för att minska kapitalbindningen, vilket i praktiken innebär realisation för att leverera likviditet, även om det sker med lägre marginal, vilket spås pågå fram till efter sommaren. Detta beror på att många e-handlare kört på och inte tänkt riskerna fullt ut. På sätt och vis är vad som sker nu ett slags elddop efter att e-handeln i de flesta segment sett en extremt kraftig tillväxt under de senaste åren.

Pelle och Jojje levererar även konkreta om att driva e-handel i sämre tider:

1. Ha full koll på alla siffror. Gross Margin 3 står ut som KPI, ett nyckeltal som säger så mycket mer än omsättning och bruttomarginal. En bra början är att finna ett ramverk för KPI:er där alla datakällors uppgifter samkörs.
  2. Tänk på att en stor kostnadskostym inte minskar i omfattning imorgon bara för att man slår på bromsen idag. Lager kostar, transporter kostar, marknadsföring kostar, avtal har bindningstider osv. Ett tips är att se över alla avtal och söka omförhandla dessa.
  3. Innovera: Projekt som blivit liggande men som är bra, ta tag i dem och se om de bär frukt. När affären går sämre är det viktigt att vända på alla stenar i verksamheten. Om något inte flyger behöver det inte bli jättedyrt.
  4. Se över marknadsföringen och analysera varje kanal. Hur bidrar t.ex. e-postmarknadsföring till konverteringsgraden, kostar Google Ads mer än det smakar. Precis som försäljningen och dess KPI, skaffa en bättre kostnadsbild av trafikanskaffningen.
  5. Nyttja kunddatabasen fullt ut. Vi ser ofta databaser som saknar en bra segmentering kopplad till exempelvis CLV, där man i nästa steg kan se över sortimentet och prissättningen.

Poddavsnittet handlar vidare om skillnader i syn på e-handel ur ett finansieringsperspektiv nu i sämre tider jämfört med hur allt fungerar när konjunkturen och köpkraften finns på plats.

Lyssna även via Spotify - Apple