Palmedagarna 11-13 november 2022

Olof Palmes Internationella Center 30 år

Olof Palmes Internationella Center firar i år 30 år och årets upplaga av den årliga Palmedagen är utökad till tre hela dagar. Palmedagarna är en mötesplats och en bred manifestation för svensk arbetarrörelses internationella solidaritetsarbete. Lokala och regionala aktivister med intresse för globala frågor träffar varandra och centrala företrädare, diskuterar och utbyter erfarenheter.

-Teman är demokrati under attack, rättvis omställning och fred, ämnen som alla är mer angelägna i år än på väldigt länge. Vi samlas och utbyter idéer för hur vi kan utveckla den internationella solidariteten i dessa svåra tider, säger Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes Internationella Center.

Årets Palmedag äger rum den 12 november på Norra Latin i Stockholm. Kvällen innan, den 11 november, firas Palmecentrets 30-årsjubileum med mat och musik på LO-borgen i Stockholm.

Några av talarna under jubileumskvällen den 11 november är Magdalena Andersson, partiordförande Socialdemokraterna, Lisa Nåbo, förbundsordförande SSU och Susanna Gideonsson, LO-ordförande.

I lördagens panelsamtal den 12 november hör vi bland andra Margot Wallström, ordförande Olof Palmes Internationella Center, Stefan Löfven, ordförande Europeiska socialdemokratiska partiet (PES) och ordförande Olof Palmes Minnesfond, Jan Eliasson, tidigare vice generalsekreterare i FN och Ann Linde, tidigare utrikesminister.

Söndagen den 13 november är en utbildningsdag för de som via någon av våra medlemsorganisationer driver ett internationellt projekt.

VÄLKOMMEN ATT SOM JOURNALIST DELTA UNDER HELA ELLER DELAR AV PALMEDAGARNA:

För frågor om Palmedagarna 2022 kontakta projektledare Jesper Eneroth: 0706 58 22 36 eller jesper@eneroth@palmecenter.se

För pressfrågor eller ackreditering kontakta Dan Wergelius: 0735 13 48 25 eller dan.wergelius@palmecenter.se

Kategorier

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se

Thomas Carlhed

Presskontakt Avdelningschef Policy och påverkan Pressansvarig 08-677 57 47