Hur man bygger och upprätthåller naturpositiva städer

Hur man bygger och upprätthåller naturpositiva städer

Kontaktperson: Sanna Göransson, Marketing Coordinator, Oliver Wyman. E-mail: sanna.goransson@oliverwyman.com

STOCKHOLM, 23 MAJ 2024 - Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), har tillsammans med World Economic Forum (WEF) släppt en ny serie rapporter som beskriver stegen som måste tas för att kunna stoppa och vända naturförlusten till år 2030.

Serien består av två delar: sektorövergångar och stadsomvandlingar. Dessa rapporter belyser relevansen naturrelaterade risker, identifierar effekter och ekonomins och samhällets påverkan på och beroende av och samhällets påverkan på naturen, och ger riktlinjer för för stads- och företagsledare om viktiga åtgärder för att påskynda den naturpositiva omställningen.

Rehabilitering av naturen och gröna stadsområden
På många sätt kan städer och natur tyckas vara två skilda ämnen. Men i skärningspunkten mellan de två kan städerna spela en avgörande roll i den globala kampen mot klimatförändringarna.

Mer än 50% av den globala bruttonationalprodukten är beroende av naturen - oavsett om det handlar om sötvatten för jordbruk och livsmedelsproduktion, mineraler som används för att producera kemikalier eller de naturresurser som ger energi, byggmaterial och grunden för många industriprodukter. Naturen är således kärnan i det som får de flesta städer att fungera och blomstra.

Det är först nyligen som beslutsfattare har insett hur viktig naturen är och att planeten inte kommer att nå net zero utan mer aggressiva insatser för att skydda jordens skogar, hav, vattenvägar och biologiska mångfald. I december 2022 enades 196 länder om att stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald genom att underteckna Global Biodiversity Framework (GBF), ett avtal som fastställer globala mål för hållbar användning av biologisk mångfald fram till 2030 och skyddar den under de kommande åren.

Samordnade stadsåtgärder för naturen är inte bara avgörande för att uppnå de mål som GBF har satt upp, utan också strategiskt nödvändiga med tanke på de klimat-, hälso- och infrastrukturutmaningar som uppstår till följd av nuvarande obalanser i ekonomins förhållande till naturen.

Vår rapport "Nature Positive: Guidelines For The Transition in Cities", skriven i samarbete med World Economic Forum, ger ett ramverk och definierade steg för att städer ska kunna genomföra en naturpositiv omställning och påskynda återställande åtgärder för att skörda frukterna av en hållbar och motståndskraftig stadsmiljö.

Varför städer bör agera för naturen
Ett viktigt steg i den naturpositiva omställningen är att bedöma städernas beroenden av och påverkan på naturen, liksom deras naturrelaterade risker och möjligheter. Städer bör prioritera att skapa och genomföra en plan för att proaktivt hantera hot mot naturen för att uppnå sitt kärnuppdrag att förbättra medborgarnas välfärd, upprätthålla finansiell stabilitet och säkerställa hållbar ekonomisk tillväxt.

Bild 1: Naturrelaterade beroenden, effekter, risker och möjligheter

Källa: Recommendations of the TNFD

Hur städer kan bli mer naturpositiva

Flera framstående organisationer har under ett antal år diskuterat, forskat kring och främjat konceptet naturpositivitet. I grund och botten har konceptet utvecklats med tanken att uppmuntra samhället att gå längre än att bara minimera skadan på naturen för att säkerställa dess fortsatta återhämtning fram till 2030 och därefter.

Det naturpositiva konceptet som en strävan är dock inte tillräckligt exakt. Det behövs ett mer konkret fastställande av ambitionsnivån och den baslinje från vilken denna ambition ska mätas för att stödja GBF:s mandat att stoppa och vända förlusten av biologisk mångfald till 2030 och säkerställa att den biologiska mångfalden till 2050 värderas, bevaras, återställs och används på ett klokt sätt, vilket i sin tur upprätthåller ekosystemtjänster, upprätthåller en frisk planet och ger fördelar som är viktiga för alla.

Lokala åtgärder är av yttersta vikt när det gäller att skydda naturen och säkerställa en hållbar återhämtning på lång sikt till gagn för samhället och ekonomin.

Bild 2: AR3T-ramverk utvecklat för att informera den privata sektorn om övergången till naturpositiva affärsmodeller
Källa: Business for Nature and Science Based Targets Network

Städernas resa mot naturpositiva åtgärder

Samtidigt som behovet av klimat- och naturåtgärder uppmärksammas alltmer och städerna börjar inse vilken roll förlusten av biologisk mångfald spelar för deras egen motståndskraft och hållbarhet, varierar bredden och ambitionen i städernas åtaganden stort.

Ett grundläggande nästa steg i en stads naturpositiva omställningsresa är att översätta åtaganden till konkreta åtgärder genom att utveckla en stadsnatur strategi. En stads naturförvaltningsmission bör direkt kaskadkopplas från landets bredare naturstrategi samt enskilda sektorers strategier. Dessutom bör naturstrategin komplettera klimatstrategin, med tanke på synergierna mellan de båda frågorna och potentialen för ömsesidigt förstärkande åtgärder för att hantera dem.

Bild 3: Ramverk för naturstrategi
Källa: World Economic Forum och Oliver Wyman analysis

Vissa städer har redan antagit utmaningen genom att ta till sig de steg som krävs för att fortsätta på den här resan. Genom att göra detta ger dessa städer tydliga exempel på framgångsrik tillämpning av naturpositiva åtgärder.

Det måste dock erkännas att städerna inte kan ge sig ut på denna transformativa resa på egen hand. För att uppnå denna vision krävs att den privata sektorn, det civila samhället och internationella finansinstitut fungerar som katalysatorer och tillhandahåller innovativa lösningar, expertis och finansiering.

Läs och ladda ned rapporten i sin helhet här

Orginalförfattare: Arnaud Delamare, Emilio ElAsmar, och Victoria Evans