Generativ AI som motor är framtiden för detaljhandeln

Generativ AI som motor är framtiden för detaljhandeln

Kontaktperson: Sanna Göransson, Marketing Coordinator, Oliver Wyman. E-mail: sanna.goransson@oliverwyman.com

STOCKHOLM, 1 AUGUSTI 2024 - Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), skriver i en ny rapport att generativ AI oundvikligen kommer förändra spelplanen inom detaljhandeln då de som nyttjar kraften av AI kan komma att se revolutionerande tillväxt.

Generativ artificiell intelligens (AI) kommer att revolutionera detaljhandeln genom att förändra butiksdriften, förbättra personalens kompetens och driva på ny tillväxt. Den här tekniken ger dubbla fördelar: den förbättrar kostnadseffektiviteten och produktiviteten samtidigt som den förbättrar kundupplevelsen. Generativ AI kan vara en katalysator för smidigare, mer kostnadseffektiv butiksdrift och hur den kan ge butiksmedarbetarna bättre kunskap och beslutsstöd.

Automatisera uppgifter inom detaljhandeln och effektivisera butiksdriften med generativ AI

Generativ AI kan effektivisera butiksdriften avsevärt. Första linjens chefer tror att 45 % av deras arbetsuppgifter skulle kunna automatiseras, medan experter menar att upp till 60 % av de enklare arbetarjobben skulle kunna automatiseras.

Automatisering kan ske inom tre huvudområden. Genom att automatisera repetitiva uppgifter kan generativ AI hantera rutinuppgifter som schemaläggning av anställda, förebyggande underhåll, kundförfrågningar och introduktion av nyanställda. Detta frigör tid för butikspersonalen att fokusera på aktiviteter med högre värde, som kundinteraktion och försäljning.

För det andra underlättas beslutsfattandet av att generativ AI fungerar som en copilot för butikspersonalen, hjälper till med komplexa kundförfrågningar och stödjer beslut om lagerhantering och produktionsplanering. Detta leder till bättre och snabbare beslutsfattande.

För det tredje uppnås en förbättrad butikshantering genom att generativ AI flyttar fokus från att utföra uppgifter till att validera och vidta åtgärder. Det kan automatisera rapporteringsanalyser, sammanfatta insikter och hjälpa till med åtgärdsplanering baserat på dagliga resultatrapporter, efterlevnadsfrågor, möjligheter att minska avfallet och upptäckt av bedrägerier.

Tillväxt i detaljhandeln med AI-lösningar
Genom att utrusta butikspersonalen med generativ AI kan de övergå från uppgiftsorienterade roller till mer kundnära roller, vilket i slutändan leder till högre försäljning och kundlojalitet. Kundsupporten förbättras när generativa AI-copiloter hjälper butikspersonalen att svara på både grundläggande och komplexa kundfrågor, vilket förbättrar kundserviceupplevelsen.

Omfördelning av tid uppnås eftersom den tid som sparas genom att automatisera repetitiva uppgifter kan omdirigeras till aktiviteter som kunderna värdesätter högt, till exempel personlig service och engagemang. Generativ AI kan möjliggöra hyperpersonaliserad kundbearbetning genom att erbjuda kampanjer och produktrekommendationer som är mycket relevanta för enskilda kunder, t.ex. måltidsplanering och inspiration.

Trots konsumenternas oro för datasekretess, särskilt när det gäller AI-lösningar som riktar sig till användarna, är personaliserade kampanjer fortfarande ett område av stort intresse. Detaljhandlare bör i sin tur utforska generativa AI-lösningar och bygga upp kapacitet för att kunna förutse framtida kundintresse.

Fördelar med implementering av generativ AI i detaljhandeln
Integrationen av generativ AI i butiksverksamheten innebär en betydande potential för kostnadseffektivitet och försäljningstillväxt. Genom att strategiskt lansera generativa AI-lösningar med stor genomslagskraft och demokratisera användningen av dem bland medarbetarna kan detaljhandlare snabbt ta till sig denna omvälvande teknik och skapa betydande förbättringar i butikens produktivitet, kundservice och försäljningstillväxt.

Läs och ladda ned rapporten i sin helhet här.

Författare: Jens Torchalla, Tanja Colanero, och Corey Rochkin