AI-driven omvandling inom detaljhandeln - SOK:s framgångshistoria

AI-driven omvandling inom detaljhandeln - SOK:s framgångshistoria

Talesperson: Tomas Andersson, Partner, Oliver Wyman.

Kontaktperson: Sanna Göransson, Marketing Coordinator, Oliver Wyman. E-mail: sanna.goransson@oliverwyman.com

STOCKHOLM, 5 SEPTEMBER 2024 - Oliver Wyman, en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), har i samarbete med Finlandsbaserade S-Group, en del av den centrala organisationen SOK, jobbat för att uppnå en kundcentrerad verksamhet med hjälp av avancerad analys. I en ny intervjuserie tar vi del av SOK:s unika program som utnyttjar AI för att optimera ett sortiment med 25 000 produkter, förbättra scenariomodellering och beslutsfattande.

År 2023 uppnådde S Group, Finlands ledande dagligvaruhandlare, en imponerande marknadsandel på 48,3%. Med hjälp av Oliver Wyman inleddes ett program som med hjälp av artificiell intelligens (AI) och avancerad analys optimerade S Groups sortiment på över 25.000 produkter i de olika butiksformaten över hela Finland.

Representanter från vår Retail and Consumer Goods Practice, Partner Tomas Andersson och Principal Denise van Wijk, deltog i insiktsfulla diskussioner med Senior Vice President of Strategic Programs på S Group, Jari Simolin, och Category Director Fresh på S Group, Heidi Salmi. I dessa videor diskuterar de implementeringen av SOK:s verktyg för sortimentsoptimering och klustring, och hur vi stöder S Group i deras strävan att ligga i framkant inom detaljhandeln.

Upptäck hur övergången till ett AI-drivet, kundcentrerat och datadrivet tillvägagångssätt, som krävde mycket tid, ansträngning och organisatoriska färdigheter, fungerade som en lektion i förändringshantering och lagarbete.

Se den första intervjun med Jari SImolin, SVP of Strategic Programs på S-group här: Hur S Group ökade försäljningen med klusterindelat sortiment och AI

"We really wanted to become the best, not just to be good anymore. I think AI will be a big thing for us in the future"
- Jari Simolin, Senior Vice President of Strategic Programs, S Group"

I det här samtalet belyser vi hur vårt samarbete utgjorde ett avgörande ögonblick i S-gruppens arbete med att implementera klustersortiment och förbättra sina sortimentsprocesser. Detta innebar en betydande förstärkning av de kundcentrerade initiativen och en lovande väg för framtiden. Lanseringen av programmet resulterade i förbättrad kundfeedback, ökad försäljningstillväxt och förbättrade marginaler.

Framöver kommer SOK att investera ytterligare i AI och analys av användarupplevelser, eftersom man inser det betydande värde som dessa tekniker medför. Detta partnerskap har positionerat S Group för att utvecklas på en konkurrensutsatt marknad, vilket säkerställer fortsatt innovation och kundnöjdhet.

Se den andra intervjun med Heidi Salmi, Category Director Fresh på S-Group här: S Group använde avancerad analys för att lyckas med sortimentsplaneringen

"The implementation of the AOC tool across all our intended categories marked a significant milestone for us. Currently, we are leading in the market" - Heidi Salmi, Category Director Fresh, S Group

Den här videon tar upp de viktigaste delarna i SOK:s resa för att förändra S-gruppens produktsortiment utifrån ett kategoristyrningsperspektiv. Införandet av ett verktyg för sortimentsoptimering och klustring har lett företaget mot en mer kundcentrerad strategi för sortimentet, vilket avsevärt förbättrat kundupplevelsen och den övergripande effektiviteten när det gäller att besluta om sortimentet för varje butik.

Verktygets avancerade analysmetoder har bidragit till att göra SOK mer anpassningsbart i sin sortimentsplanering. Det har möjliggjort smidigt beslutsfattande genom scenariosimuleringar, vilket innebär en betydande övergång från Excel till detta kraftfulla AI-drivna verktyg. Detta skifte har ökat förståelsen för kundernas preferenser och gjort det möjligt för deras kategorichefer, som Mikko Laukkanen, S-gruppens kategorichef för öl, att fatta mer välgrundade beslut.

Av Tomas Andersson och Denise van Wijk

Läs mer om och upptäck Oliver Wyman's RetailSolutions här