Liten har blivit stor - ful har blivit fin? OLIKA på ALMApriset.

Bråkiga OLIKA förlag har för första gången blivit inbjudna till den  prestigefyllda ALMA-prisutdelningen på tisdag.

ALMA-priset delas ut till Astrid Lindgrens minne och i år är det Shaun Tan som får ta del av prissumman på 5 miljoner. Astrid Lindgren beskrivs ofta som en nyskapande entreprenör som inte var rädd att gå sin egen väg vare sig det gällde i sitt skapande, privat eller i samhällsdebatten. Initialt mötte hon motstånd, men med tiden har Astrid kommit att bli en av de viktigaste delarna av det svenska kulturarvet. OLIKA förlag följer stolt i Astrids fotspår.
     - Vi tycker också att det är viktigt med berättelser som speglar mångfalden och som vågar utmana stereotypa föreställningar! säger Marie Tomicic på OLIKA.

Astrid var tidig med att teckna nyanserade och ofta utmanande porträtt av både flickor och pojkar. Hon valde också att berätta om barn i alla samhällsklasser, både i stad och på landsbygd, och duckade inte för livets realiteter som till exempel klasskillnader, vanvård, död och alkoholism.
     Astrid valde också att ta tydlig ställning i samhällsdebatten och använde både sina verk och sin offentliga roll för det hon trodde på.
     Pippi sågs till exempel på sin tid som ett högst vanartigt barn men idag, över sextio år senare, är hon en symbol för den bråkiga och drivna kvinnan som går sin egen väg. Normerna i samhället har helt enkelt vuxit ikapp Pippi.
     - Idag är det annat som utmanar, men vi hoppas att samhället kommer att förändras så att våra böcker inte är normbrytande utan självklara, säger Karin Salmson på OLIKA.

OLIKA förlag har sedan starten 2007 bråkat med föreställningar om vad som är möjligt att göra i barnbokens värld, något som väckt uppmärksamhet. Värsta prutten, Lolly! var en av de första böckerna och skildrade ett barn som lever med två pappor.
     - Regnbågsfamiljer var knappast ett nytt fenomen, ändå fanns det knappt några böcker som speglade de här barnens vardag. Vi blev lite förvånade över att en så självklar bok väckte så mycket uppmärksamhet i ett barnbokssverige som såg sig självt som nytänkande, minns Marie Tomicic.
    Att som skönlitterärt förlag aktivt ta ställning för att låta alla barn speglas och samtidigt uttalat vilja utmana stereotypa och förlegade föreställningar har stött på motstånd från delar av kulturvärlden som menat att man tummar på den konstnärliga kvaliteten när man börjar tala om böckers värderingar.
     - Det är så klart nonsens, alla böcker är värdebärare och man kan välja att se det eller inte. Och vi har ju jobbat med etablerade konstnärer som Anna-Clara Tidholm som själv varit nominerad till ALMA-priset. Därför känns det lite som ett erkännande att nu släppas in i finrummen, säger Karin Salmson.
     Ända sedan starten har förlaget OLIKA deltagit i debatter om litteratur och kultur, men även om andra frågor som rör jämställdhet, jämlikhet och demokrati. Nu senast om vikten att som ett stort multinationellt, dominerande företag ta ansvar för vilka värderingar man stödjer genom sin utgivning.
     - Vi är stolta över att följa den modiga, egensinniga och bråkiga stig som Astrid gav uttryck för och jag tror att Astrid hade varit stolt över OLIKA! säger Marie Tomicic.

OLIKA förlag
Startade 2007 (gick samman med Vilda förlag 2009) och har cirka 50 utgivningar för barn med både etablerade och nya författare och illustratörer. Förlaget har kontor i Linköping och Helsingborg och drivs av Marie Tomicic (0708 622 808) och Karin Salmson (0733 38 24 27).

• Litteratur

• kulturdebatt
  • shaun tan
  • olika förlag