Skurkvarnen i Jordhamn i solnedgång Fotograf/Källa: Marcus Carlsson

Rekordår för turismen på Öland

Öland är med sina 1 446 850 kommersiella gästnätter en av Sveriges största destinationer sett till kommersiella gästnätter. 2021 börjar gå mot sitt slut och turismen på Öland har likt boende, media och näringen vittnat om, haft ett rekordår.

Trots pandemins utmaningar har Öland som destination stått sig otroligt stark och SCB/Tillväxtverkets officiella inkvarteringsstatistik för januari till september visar att Öland aldrig tidigare har haft fler kommersiella gästnätter. - Likt många andra destinationer, jämför vi mot tidigare rekordår. I Ölands fall 2017 och det känns skönt att känslan om att det varit ett rekordår, stämmer, säger Johan Göransson, turistchef på Ölands turismorganisation.

- Vi ser en ökning med över 15 000 kommersiella gästnätter mot 2017 när vi fortfarande har tre månader som fattas i statistiken. Ett bevis på att vi gör - och har gjort - rätt saker och att vi har en robust och attraktiv destination som står sig stark, säger Anna-Kajsa Arnesson (C), vice ordförande i Ölands kommunalförbund.

Sett över perioden januari till september visar, de fortsatt preliminära siffrorna för 2021, att gästnätterna för hotell, camping, stugor och vandrarhem har ökat med 15 349 kommersiella gästnätter mot hela 2017 års siffror. Siffrorna är i detta läge inte helt fastställda utan de slutgiltiga siffrorna kommer i början av 2022.

- Det har varit ett väldigt bra år för campingen på Öland. Tacksam att det finns en stor vilja att samarbeta, driva utveckling och möta utmaningar som dyker upp på den här ön. Vill också rikta ett stort tack till alla besökare som har hjälpt oss att skapa en trygg och säker miljö. Nu är vi i full gång med att planera och förbereda våra verksamheter för att ta emot besökare under 2022, säger Camping Ölands ordförande, Catrin Sörensson.

Samverkan igår - nu och framåt

Ett mångfacetterat Öland med en bred produkt och en näring som arbetar kreativt och hållbart för att utveckla Öland som helhetsdestination. - Vi har en välutvecklad produkt inom friluftsliv med en fungerande infrastruktur kring vandrings- och cykelleder, våra 90-talet naturreservat och 50 badplatser gör att vi har haft möjlighet att möta pandemins utmaningar på ett hållbart sätt, säger Johan Göransson. Nu fortsätter arbetet med att utveckla Öland. Näringen tillsammans med Ölands två kommuner och andra organisationer.

- Väldigt glädjande att vi ökat med 300 000 kommersiella gästnätter mot 2020 och att vi nu står för en rekordnotering. Pandemin har varit - och är - utmanande med den har stärkt och svetsat oss samman ytterligare - kommun, näringsliv och medborgare. Det har tagits ett stort kollektivt ansvar där vi tillsammans hjälpts åt att hålla smittspridningen nere. Slutligen vill jag ge en stor eloge till företagen - vilket otroligt jobb de har gjort och gör, avslutar Ilko Corkovic (S), Ölands kommunalförbunds ordförande.

Antal gästnätter på Öland:
2021: 1 446 850
2020: 1 162 904
2019: 1 385 818
2018: 1 378 454
2017: 1 431 501

Fakta

• Från januari till september har det totalt inrapporterats 42,8 miljoner gästnätter på kommersiella boendeanläggningar i Sverige. På Öland uppgick antalet till 1 446 850 gästnätter.
  • En gästnatt är samma sak som en övernattning. Fyra personer som hyrt en stuga i 7 nätter ger 28 övernattningar. Tillväxtverkets/SCB:s inkvarteringsstatistik visar antalet övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingplatser. I statistiken ingår anläggningar med mer än 8 bäddar och/eller 5 rum. Besökare som bokar privat logi, bor i fritidshus eller övernattar hos släkt och vänner finns inte med i statistiken.
  • Statistiken som presenteras nu är preliminär. De definitiva siffrorna kommer från Tillväxtverket/SCB i april.

Källa: SCB/Tillväxtverket Inkvarteringsstatistiken beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping. Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som också är viktiga delar av turismen ingår inte.