Premiär för sommarturnén med Ölands besökscenter

Premiär för sommarturnén med Ölands besökscenter

Startskottet går tisdag den 2 juli och först ut är Dansveckan på Lundegård. Ölands Besöksnäring kommer att genomföra en sommarturné med besöksinfo ute på olika platser över hela Öland v 27-32. Två dagar i veckan är delar av personalen mobil och möter besökare där de är. Minst två personer kommer vara på plats med elbilen och inspirera besökare till att utforska hela Öland-hela året.

Turnéplanen med datum och platser är satt och kommer inom kort gå att följa på oland.se, där eventuella ändringar i programmet även uppdateras. Datum och platser har bestämts utefter större evenemang eller folksamlingar på olika platser över hela ön.

Syftet är att ge ett riktigt bra värdskap, inspirera till återbesök andra delar av året och samtidigt samla in underlag som kan användas för den fortsatta utvecklingen på Öland. Besökare som tar sig tiden att besvara en enkät har chansen att vinna en lyxig vinterweekend för två personer, på Öland såklart!

- Det kommer bli en kontrastrik upplevelse för besökaren att prata vinterweekend i sommarkläder och med det hoppas vi kunna överraska och väcka nyfikenhet. Vi ser fram emot att möta många olika besökare som delar med sig av sin upplevelse av Öland, meddelar Johan Rustan, VD för Ölands Besöksnäring AB.

Med på turnén följer också VR-glasögon där man kan uppleva olika platser på Öland under olika årstider; öländska sommarpärlor, den gyllene årstiden, öländska vinterpärlor och den blomstrande årstiden. Besökare kan också få tips på nya smultronställen på ön och delta i roliga lekar.

Sommarturnén är en viktig del av bolagets hållbarhetsarbete och ett nytt grepp på värdskapet till besökare som är på plats. Förhoppningen är att 500 personer tar sig tiden att besvara enkäten och ger underlag till den fortsatta utvecklingen av besöksnäringen.

Ölands Besöksnäring AB ska ansvara för, och driva, utvecklingen av frågor gällande besöksnäringen för hela Öland. Bolaget ska planera, kommunicera och destinationsutveckla Öland som en attraktiv destination mot besökare både nationellt och internationellt. Uppdraget är att bidra till att Öland ska vara en bra plats att leva och bo på samt besöka.

Johan Rustan

VD 0480 - 88 801