Fotograf: Marcus Carlsson

Ölands Turismorganisation summerar ännu ett starkt år

2022 börjar lida mot sitt slut och Ölands Turismorganisation blickar tillbaka på ett fullspäckat år som både levererat evenemangsrekord och besöksrekord på hemsidan oland.se. De utländska turisterna har hittat tillbaka till ön efter pandemin och Öland har fått en helt ny grafisk profil för att möta framtidens möjligheter.

Turismen är oerhört viktig för Öland och besöksnäringen på ön omsätter årligen ca 1,5 miljarder kronor. På Ölands Turismorganisation jobbar man med destinationsutveckling och marknadsföring av besöks- och reseanledningar till Öland med det långsiktiga målet att sprida ut besökarna mer över hela året.

-Att jobba för att Öland ska bli mer av en året runt-destination är en självklarhet för oss och är också fastslaget i den nya besöksnäringsstrategin. Det kommer inte gå direkt, men vi är säkra på att Öland har förutsättningarna att erbjuda besökare en hållbar och attraktiv upplevelse 365 dagar om året i framtiden, säger Marcus Carlsson tf turistchef på Ölands Turismorganisation.

Marknadsföringen av Öland sker till största delen digitalt, men även via annonsering i tryckt media och de broschyrer som produceras av turismorganisationen varje år. Syftet med marknadsföringen är att stärka varumärket Öland och skapa reseanledningar till ön. Fram till och med oktober har det publicerats 37 kampanjer riktade till olika målgrupper på turismorganisationens sociala medier, som setts av mer än 4 miljoner människor. Materialet till kampanjerna produceras till stor del av Ölands Turismorganisation själva, och i år har runt 70 olika företag fått sin verksamhet dokumenterad både via stillbild och rörlig bild.

-Ju fler vi är som kan marknadsföra Öland med kvalitativt material, desto bättre är det. Därför är allt material vi producerar tillgängligt för alla våra partnerföretag på Öland att ta del av, vilket är väldigt uppskattat, säger Marcus Carlsson.

Under året som varit har en mängd journalister och influencers besökt Öland och Ölands Turismorganisation hjälper ofta till att ta fram bildmaterial, resrutter, ge förslag på besöksmål, och arrangera pressresor. Årets pressbesök har resulterat i fina reportage, bilder och inlägg på sociala medier samt i TV och tidningar, både nationellt och internationellt. Och det är inte bara journalister som är intresserade av att besöka Öland. Att det finns ett stort intresse för Öland överlag råder det inga tvivel om. På öns officiella hemsida oland.se har rekordmånga klickat in sig för att ta del av inspiration, filmer och fakta om de unika platser som Öland erbjuder. Under 2022 har oland.se slagit besöksrekord med över 600 000 unika besökare – en ökning på hela 24% från föregående år.

-Det är oerhört roligt att så många vill besöka vår vackra ö! Att jobba med att marknadsföra Öland som destination är en fantastisk uppgift som inspirerar hela vår organisation varje dag. Den stora elogen går till vårt otroliga näringsliv som skapar dessa upplevelser för våra nöjda besökare, säger Rebecca Strandén, som arbetar med marknad & kommunikation på Ölands Turismorganisation.