Foto: UpZone Studios, Sebastian Jern

Ölands kommuner söker VD till ett nytt destinationsbolag

Det är dags att rekrytera en VD för Ölands nya destinationsbolag. Tjänsten ligger ute och går att söka till och med 31 augusti 2023.

Före detta turistchef Johan Göransson slutade i höstas och Marcus Carlsson har haft rollen som tf turistchef för Ölands Turismorganisation sedan dess. I våras beslutades att Ölands kommunalförbund ska läggas ner under 2023. En ny turismorganisation sätts nu på plats på Öland och ska sjösättas i början av 2024. Turistfrågorna ska, enligt förslag från Ölands respektive kommunalförbund, organiseras i ett kommunalt aktiebolag och organisationen söker därför nu en VD för det nya bolaget.

– Vi söker en person som vill utveckla Öland och besöksnäringen. Tjänsten kräver driv, god samarbetsförmåga och lyhördhet, säger Jens Odevall, kommunchef i Borgholms kommun.

Ölands Turismorganisation består idag av sju drivna medarbetare som alla verkar för Ölands utveckling. Organisationen arbetar med Öland som destination och varumärke i nära samarbete med de båda kommunerna och näringslivet på ön. Arbetet handlar till stor del om marknadsföring och destinationsutveckling, men även drift av Turistbyråerna på Öland.

– Öland är ett av Sveriges starkaste och mest populära besöksmål. Nu söker vi en VD som vill vara delaktig i att utveckla Öland även framåt och göra den här platsen ännu bättre för våra besökare och boende, året runt. Det är ett jobb som kräver engagemang och kärlek till Öland, säger Ann Willsund, kommundirektör i Mörbylånga kommun.

Rekryteringsarbetet sker tillsammans med näringslivet och startar så snart ansökningstiden passerat. Målsättningen är att ha en VD på plats i början av 2024.

– Detta är en attraktiv tjänst, som förhoppningsvis lockar många kompetenta sökande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och passande erfarenheter, avslutar Ann Willsund, kommundirektör i Mörbylånga kommun.

För ytterligare information:

Ann Willsund