Ölandsbroskylt med ny foliering Fotograf/Källa: Marcus Carlsson

öland släpper ny grafisk profil

För att profilera och visa upp Öland på ett mer modernt och flexibelt sätt, lanserar Ölands Turismorganisation nu Ölands nya grafiska profil.

Profilen är framtagen av den Kalmar- och Stockholmsbaserade reklambyrån Wilson Creative efter en direktupphandling. Wilson Creative har lagt stor vikt vid att göra en gedigen bakgrundskoll på Ölands logotyper, slogans och identiteter genom åren. Förutom en ny grafisk profil är även Solens och vindarnas ö tillbaka som officiell slogan. Dessutom har Öland äntligen fått en ny välkomstskylt vid bron, vilket har varit efterfrågat av många.

-Först och främst, som exilölänning med en stark kärlek till Öland är detta ett prestige- och hjärteprojekt för oss på Wilson Creative. Vi är stolta över att ha fått
förtroende att ta fram Ölands nya visuella identitet. Som vi gör i alla projekt var en titt i backspegeln viktig för att bygga vidare på rätt värden och känslor. Det var i detta arbete som vi konstaterade att den tidigare sloganen Solens och vindarnas ö är mer aktuell än någonsin, säger Jacob Westerlund, partner och projektledare på Wilson Creative.

-Att ta tillbaka solens och vindarnas ö var för oss självklart. Här finns en rik historia, ett starkt varumärke och en gemenskap kring sloganen på ön. Efter att Jacob (Westerlund) och Wilson Creative dessutom spårat begreppet tillbaka till 1920-talet kändes det extra givet, säger Marcus Carlsson, marknadsförare på Ölands turismorganisation.

Till grund för den nya identiteten ligger Ölands geometriska form. Öland har en vinkel på 18 grader, vilket Wilson Creative tagit fasta vid genom det lutande L:et i Öland. Här finns en framåtlutad position som påvisar energi och en vilja att utvecklas.

-Öland för oss är en fantastisk och mångfacetterad plats. Å ena sidan är vi upplevelsernas ö där man kan njuta av sol och bad, besöka mängder av konserter, springa olika lopp eller besöka någon av alla historiska platser. Å andra sidan finns också den vildsinta fåken, stillsamma decembermorgnar och blomstrande dagar i april. Detta gör att vi behöver ha en profil som är flexibel och minimalistisk, men också nytänkande och framåtsträvande. Allt detta ryms i den nya grafiska profilen, säger Rebecca Strandén, marknadsförare på Ölands turismorganisation.

Wilson Creative har under hela processen fört en nära dialog med Ölands Turismorganisation för att få fram rätt känsla i profilen, både när det gäller logga, färgpalett och typsnitt. Totalt har den grafiska profilen kostat 150 000 kr.

För den som vill veta mer finns den nya profilen att beskåda och läsa mer om på Turistbyrån i Färjestaden.

Läs mer och se bilder här.

För mer information kontakta:

Marcus Carlsson
Marknadsförare på Ölands Turismorganisation