Öland satsar på storskalig konstrunda i vår

Öland satsar på storskalig konstrunda i vår

För första gången går Ölands aktiva konstrundor ihop och tillsammans med flera fristående konstnärer och formgivare öppnar de upp sina ateljéer när det är premiär för Ölands största konstrunda någonsin – Konstlandskapet Öland.

Konstrundan går av stapeln den 26-29 maj i år och kommer arrangeras under Kristi himmelsfärdshelgen varje år. Anmälningen till evenemanget har precis skickats ut och görs via oland.se/konstlandskapet.

- Konstlandskapet Öland kommer, tack vare ett fantastiskt samarbete med de befintliga konstrundorna, att bli en av Sveriges största konstrundor med uppemot 200 deltagande konstnärer. Vi hoppas kunna locka konstintresserade besökare från hela landet. Det är en unik möjlighet att njuta av konst på hela ön under en helg, från norra spetsen till södra udden. Dessutom får man chansen att träffa de verksamma konstnärerna personligen, vilket inbjuder till spännande möten, säger Johan Göransson, turistchef på Öland.

Öland har en lång och gedigen konstnärstradition och har sedan tidigare flera aktiva konstföreningar och fristående konstrundor. Ursprungligen är det Åkerbokonstnärerna, Norra Ölands konstrunda, Konstmajrundan och Södra Ölands konstnärsgille som gått samman i Konstlandskapet Öland, men alla som vill delta är välkomna att anmäla sig och alldeles nyligen har en femte konstrunda tillkommit, Konstnärsgillet mellersta Öland.

-Vi är glada att äntligen kunna ta det här steget tillsammans, både för konstrundorna och de fristående aktörerna. Konstlandskapet Öland kommer bli en fantastisk konstupplevelse och tanken är att det ska bli ett återkommande evenemang vid Kristi himmelsfärdshelgen varje år. Det känns fint att göra någonting gemensamt, säger Theo Jansson, projektledare för Konstlandskapet Öland och ordförande för Södra Ölands konstnärsgille.

Konstlandskapet Öland är ett samarbete mellan de aktiva konstföreningarna, Borgholms kommun, Mörbylånga kommun, Ölands Skördefest och Ölands Turismorganisation.

På bild ser vi från vänster:
-Johan Göransson, turistchef Öland
-Theo Jansson, projektledare för Konstlandskapet Öland & ordförande i Södra Ölands konstnärsgille
-Ann Kammerer, ordförande i Norra Ölands konstrunda
-Jürgen Ewel, ordförande i Åkerbokonstnärerna
-Mona-Lisa Wiik, Ölands Skördefest
-Carl-Olof Damm, ordförande i Majrundan

Konstlandskapet Ölands hemsida: https://www.oland.se/konstlandskapet

Turismorganisationen i Ölands Kommunalförbund ska ansvara för, och driva, utvecklingen av frågor gällande turismen för hela Öland. Turismorganisationen ska planera, kommunicera och destinationsutveckla Öland som en attraktiv destination mot turister både nationellt och internationellt. Uppdraget är att bidra till att Öland ska vara en bra plats att leva och bo på samt besöka.