Fotograf/Källa: Olof Elm

Nya undersökningsresultat: Öland en av favoritdestinationerna när många planerar för svemester 2021

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikesresande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.

I spåren av den pågående coronapandemin har svenskarnas beteende och attityder till resande inom Sverige förändrats. Undersökningen Resa i Sverige mäter varumärkeskännedom och attityder som besökarnöjdhet kopplat till besök vid nätverkets medlemsdestinationer. Den genomfördes i september strax efter avslutad sommarsäsong.

I undersökningen uppger 7 av 10 att de hade planerat att resa mer sommaren 2020. En stor andel av de tillfrågade säger att de i större utsträckning än planerat valde att stanna i närheten av hemmet, dvs. att ha hemester. Endast 4% har uppgett att de planerar att resa mindre nästa år än 2020. Yngre personer är mer benägna än äldre att vilja resa mer under 2021.

Många planerar redan för resande inom landet 2021: 4 av 5 personer uppger att de vill se mer av Sverige framöver. Bland de mer specificerade alternativen har många valt resor till kust och skärgård samt storstäder.

– För oss i destinationsnätverket är det viktigt att kontinuerligt följa besökares preferenser och förändringar i attityd och beteende för att kunna matcha deras behov. Den kunskap vi får kan vi sedan dela med besöksnäringen på våra destinationer och på så sätt hjälpa dem planera inför framtiden, säger Anna Wittgren från Malmö Stad, som är ordförande i SNDMO.

Utöver coronarelaterade frågor har undersökningen, precis som tidigare år, kartlagt besökares kännedom, preferenser och nöjdhet av platser man besökt samt planerar att besöka. Resultaten från årets undersökning visar att det viktigaste vid valet av semesterort även fortsättningsvis är att människorna i staden/på platsen har ett trevligt bemötande, följt av att den har en bra atmosfär.

Resultat för Öland – destinationen med bäst atmosfär som flest besökare vill åka tillbaka till

Öland får mycket fina siffror genom hela undersökningen. Besökarna ger Öland högst betyg av alla de 38 destinationerna i tre kategorier. Öland har enligt svenskar på semester bäst atmosfär, bäst utflyktsutbud samt är den destination flest skulle vilja åka tillbaka till. Detta resultat håller i sig från föregående år då Öland hade en förstaplats i samma kategorier.

– Ölands besöksnäring får återigen fantastiska betyg av våra tillresta gäster. Det har varit ett mycket speciellt år, men trots det har Öland tagit emot och bemött besökare på bästa sätt. Det får vi ett fint kvitto på här, säger Johan Göransson, turistchef på Öland.

I majoriteten av frågorna ligger Ölands medelvärde över snittet. Sveriges minsta landskap anses ha det bästa utbudet av sevärdheter efter Stockholm och när det gäller trevligt bemötande och om destinationen överträffade förväntningarna hamnar Öland på bronsplats. Besökarna svarade även på frågan hur sannolikt det är, på en skala från 0-10, att de kommer att rekommendera platsen till andra. Här är det återigen Öland som hamnar på första plats med resultatet 8,71.

– I år har vi sett en stor efterfrågan på utomhusaktiviteter och utflykter. Det är en av Ölands alla styrkor tillsammans med det fina bemötande och den goda atmosfär som är så viktig för en destination, avslutar Johan Göransson.

Om SNDMO:
Swedish Network of Destination Management Organisations, som förkortas SNDMO, är en opolitisk, ideell förening. Medlemmar i föreningen är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner. Föreningens viktigaste ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Malmö stads Anna Wittgren har för närvarande ordförandeskapet i SNDMO.

Om Undersökningen Resa i Sverige:
Undersökningen har genomförts av företaget Research One på uppdrag av SNDMO. I undersökningen tillfrågades 7005 svenskar över 18 år om resvanor och attityder. Undersökningen genomfördes under perioden 8-18 september.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Göransson, turistchef, Öland
E-post: johan@oland.se