Emilia Tengel och Madelene Hallström på Ölands Turismorganisation. Foto: Marcus Carlsson

Nu lanserar Öland sin officiella service- och värdskapsutbildning

Ölands Turismorganisation har sedan början av 2023 arbetat med att ta fram en digital service- och värdskapsutbildning för näringslivet på Öland. Nu är det dags för lansering av denna efterlängtade tjänst!

Utbildningen ger möjlighet för näringen att förvalta och förbättra det fina värdskap som redan finns. Tanken är att säkerställa att besökarna känner sig välkomna och omhändertagna under sin vistelse på Öland, både nu och i framtiden. Förutom två större delar med fokus på service och värdskap innehåller utbildningen även en Ölandsintroduktion, en viktig del som ger deltagarna en värdefull inblick i denna unika plats.

- Mina kollegor Emilia Tengel och Madelene Hallström har tillsammans med näringslivet gjort ett fantastiskt jobb för att få klart utbildningen på så här kort tid. Detta är något som företagen efterfrågat och det känns klockrent att kunna erbjuda den här tjänsten redan inför årets sommarsäsong, säger Marcus Carlsson, tf turistchef på Ölands Turismorganisation.

Målet har varit att skapa en enkel och användarvänlig utbildning, med förhoppningen att så många som möjligt ska göra den. Utbildningen är helt digital och kan göras både via mobil, surfplatta eller dator för att ge deltagarna maximal flexibilitet. Det första året är den dessutom helt gratis.

- Vi tror att en stolt, kunnig och välkomnande personal är avgörande för att besökarna ska känna sig hemmastadda, bekväma och nöjda på vår ö. Därför är det extra roligt att kunna ge näringslivet ett verktyg som vi hoppas både sparar tid och hjälper till att bibehålla det fantastiska värdskap som redan levereras, säger Emilia Tengel, marknadsförare på Ölands Turismorganisation.

Från och med idag finns utbildningen tillgänglig på partner.oland.se.