nyhetsbrev september

nyhetsbrev september

när vädret spelar oss ett spratt

Sedan ett par år tillbaka har vi arbetat väldigt tydligt med Den gyllene årstiden för att lyfta allt det mysiga som Öland har att erbjuda under hösten, när luften är krispigt hög och färgerna på träden skiftar i en vacker varm färgpalett. Vi börjar i september med upptakten till Skördefesten och fortsätter hela vägen fram till den första frosten när Vinteröland står i vårt fokus. När den första septemberveckan bestämmer sig för att locka mer till sol och bad än vad vissa julidagar gjorde, tycker vi naturligtvis, precis som alla andra, att det är riktigt härligt, men det känns ändå bra att väderprognosen inom kort kommer vara just så gyllene som förväntat.

ölands roots nominerat till stora turismpriset

Vi är så glada att berätta att Öland Roots är Ölands bidrag till Stora Turismpriset för sitt tydliga arbete med hållbar turism – både socialt, ekonomiskt och miljömässigt! Varje år, sedan 31 år tillbaka, nominerar varje län en verksamhet som på ett innovativt och hållbart sätt bidrar till att utveckla besöksnäringen. Senare i september kommer framröstningen av länets bidrag ske. Stora Turismpriset delas ut av Tillväxtverket via Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Den nationella vinnaren koras den 3 december på Münchenbryggeriet i Stockholm. Vi önskar Öland Roots stort lycka till!

månadens styrelseledamot

Ilko Corkovic (S), växte upp i Banja Luka i Bosnien Hercegovina, och kom till Borgholm under kriget för 31 år sedan. Han utbildade sig till civilekonom med magisterexamen i företagsekonomi och arbetade efter utbildningen på Skatteverket i 14 år bl.a. som sektionschef. Sedan tio år tillbaka är han tjänstledig för att driva utvecklingsfrågor som kommunstyrelsens ordförande i Borgholms kommun. Han satt tidigare som ledamot i Ölands kommunalförbund, där besöksnäringsfrågorna låg innan. Näringslivsfrågor har alltid legat honom varmt om hjärtat och han ska göra sitt bästa för att bidra till att utveckla besöksnäringen på Öland.

Ilko bor tillsammans med sin familj i Borgholm och vid sidan av förtroendeuppdragen har han ett stort idrottsintresse. Han upplever gärna Öland året runt vid utflykter med familj, släkt och vänner, men också på sina löpturer på olika platser på ön.

höstens kampanjer

höst - den gyllene årstiden

Vi vill att Öland ska vara ett attraktivt resmål även under hösten där besökarna kan njuta av måltidsupplevelser, naturäventyr och kulturpärlor. Vi kommunicerar längtan till hösten, den gyllene årstiden, med inspirerande innehåll som matchar höstens utbud samt våra omtyckta utflykter och rundor. Förutom fina platser inkluderas bland annat slott och borgar, ateljéer och butiker, gårdsbutiker fyllda med årets skörd, samt höstöppna restauranger och caféer. Givetvis lyfter vi även evenemanget Ölands Skördefest som en reseanledning under hösten.
Genom att satsa ännu mer på hösten, den gyllene årstiden på Öland, attraherar vi gamla och nya målgrupper och skapar fler reseanledningar. Marknadsföringsinsatserna sker främst digitalt genom köpt och organiskt innehåll i våra egna och samarbetspartners kanaler samt via sökordsannonsering. Upptäck gärna hösten på vår webbplats.

vi kör cykelkampanjer i höst - anmäl ditt cykelvänliga boende!

Vi arbetar aktivt för att förbättra upplevelsen för cyklister som besöker vår ö. Som en del av detta engagemang har vi fördjupat oss i cyklisternas behov och utformat en detaljerad checklista för vad som utgör ett cykelvänligt boende. Boenden som uppfyller kraven i checklistan kommer att erhålla beteckningen "Cykelvänligt boende" och listas som sådana på vår webbplats oland.se. Detta innebär inte bara ökad synlighet genom att vara sökbara som cykelvänliga på vår hemsida, utan även att de kommer att synas på vår särskilda cykelsida som vi marknadsför i våra kampanjer. Anmäl ditt cykelvänliga boende här.

material för dig att nyttja i din kommunikation av öland

Vi har skräddarsytt kommunikationsmaterial, perfekt för företag och samarbetspartners som vill lyfta fram Ölands evenemang och årstider. Just nu har vi material speciellt framtaget för Skördefesten, med högkvalitativa bilder, videor och text som kan användas för att skapa engagerande marknadsföring. Ta del av vårt material här.

vi hjälper dig att lyfta dina evenemang och paketerbjudanden, anmäl paket och öppettider för synlighet på oland.se

Just nu jobbar vi för att locka ännu fler besökare till Öland under hösten. Under kampanjen Den gyllene årstiden marknadsför vi weekends, paket, höstlov och utflykter brett över hela södra Sverige. För att vi inte ska riskera att missa någon, eller att hänvisa till något som är stängt är det viktigt att ni anmäler era öppettider och paket till oss, så att våra besökare kan se vilka som har öppet och vad som erbjuds framöver.

Glöm inte att det fortfarande är väldigt viktigt att ni håller era öppettider uppdaterade löpande på Google, hemsidor och sociala medier.

summering i siffror gällande kampanjerna som gått hittills i år.

Siffrorna gäller organiska inlägg och betalda annonser på sociala medier (Instagram, Facebook och TikTok), under perioden den 1 januari - 31 augusti. Antalet visningar, som är antalet gånger en annons eller ett organiskt innehåll har visats för någon, har hittills uppgått till 38,6 miljoner. Antalet personer, som har nåtts av våra inlägg hittills under 2024, är 8 miljoner. Även antalet aktiva användare på webben har ökat, och är, hittills i år, 816 000 stycken, och till de aktiva räknas bara de som har exempelvis klickat eller skrollat.

hur har ditt företagsår varit hittills? hjälp oss att få överblick!

Tidigare har vi kunnat ta hjälp av bland annat Tillväxtverket för regelbunden gästnattsstatistik. För att få tillförlitlig information går vi numera därför direkt till källan, nämligen er företagare. När ni fyller i enkäten, i den här länken, som tar ungefär en kvart, hjälper ni oss med värdefull inblick i hur de två senaste åren i allmänhet och sommaren 2024 i synnerhet har varit. Svaren är bara till för oss och hjälper oss att få en nulägesbild av Öland. Vi är oerhört tacksamma om ni kan avvara de minuter det tar att svara på enkäten.

vill ni bidra till den nationella kunskapen?

Vi på Ölands Besöksnäring ingår i det nationella nätverket Svenska Destinationsnätverket. Nätverket arbetar för att främja och lyfta besöksnäringen på nationell nivå. För att få en samlad bild har nätverket tagit fram en mycket kort enkät över hur sommaren varit och trender den samlade branschen ser framåt. Fyll i enkäten om du också tycker att det är viktigt att besöksnäringen tar plats i de nationella samtalen. Den nationella undersökningen, som ni når här, stängs den 16 september.

service- & värdskapsutbildningen

För de företag som har lite av en andningspaus mellan sommaren och Skördefesten, påminner vi gärna om att service- och värdskapsutbildningen kan göras året runt och är perfekt att göra nu under den lugnare tiden på året. Vi rekommenderar att anställda, såväl som chefer och företagare tar sig tid att göra utbildningen och tillsammans jobba för ett ännu starkare värdskap för hela Öland. Här hittar ni utbildningen.

vill du visa bilder av ditt boende i våra kanaler

Vi vill visa upp det fantastiska utbudet av boenden som Öland har att erbjuda! Om du driver en boendeverksamhet på ön, skulle vi uppskatta om du vill skicka in bilder på ditt boende till oss. Dessa bilder kommer att användas för att marknadsföra Ölands unika boendealternativ och locka besökare till vår ö.

Genom att dela dina bilder hjälper du oss att lyfta fram Öland som en attraktiv destination och visar samtidigt upp just ditt boende för en bredare publik. Skicka gärna dina bilder till marknad@oland.se och ange att vi får använda dem i vårt marknadsföringsmaterial.

Tack för att du är med och bidrar till att göra Öland till ett fantastiskt resmål!

partnerskap öland

Kära partners! Investeringen ni gör leder till att vi kan utveckla och marknadsföra Öland på ett bättre sätt, paketera nya reseanledningar och därmed konkurrera med andra destinationer. Partnerskapet möjliggör en rejäl förstärkning av Ölands synlighet både regionalt och nationellt samt ger förutsättningar för nytt foto- och filmmaterial som även ni som partners får nyttja. Tillsammans bygger vi Öland!

Vi arrangerar också regelbundet träffar tillsammans med ölandskommunerna, oftast vid frukosttid, men ibland även som lunch, för att alla ska kunna delta, eftersom olika tider passar olika företagare olika väl. Nästa kommungemensamma träff äger rum den 17 oktober.
Vill du också vara en del av Partnerskap Öland? Kika in på vår hemsida för att läsa mer om de paket som erbjuds. Det går också bra att kontakta Nadia Byåker för mer information, antingen via e-post eller telefon: 072-203 54 53.

"till dig som driver företag"

Sensommaren och hösten fylls på med lärorika och spännande tillfällen för utbildning och nätverkande. I föregående utskick gav vi några aktuella tips från organisationer som erbjuder kurser, workshops och nätverksträffar till dig som driver företag. Klicka dig in här för att ta del av alla tips.

Hälsningar från oss på Ölands Besöksnäring:
Johan, Rebecca, Felicia, Madelene, Nadia och Emilia

Partners & relationer partnerskap öland 0485 - 888 03