nyhetsbrev mars

nyhetsbrev mars

startskottet på sommarperioden?

Ölands besöksnäringsstrategi, som har ett drygt år på nacken vid det här laget, bygger på visionen, hela Öland - hela året. Genialisk i sin enkelhet, eller hur? Tid och plats är liksom angivet redan från början. Vad vi ska göra här, vid varje given tidpunkt, är däremot upp till oss. Eftersom påsken står för dörren är det här nyhetsbrevet fullt av checklistor och andra bra tips om saker som är lämpliga att ta itu med, inför vår- och sommarperioden. Vi passar också på att lyfta de framgångar som ett helt gäng av de öländska företagen har haft nyligen - en påminnelse om att framtiden är ljus inte bara årstidsmässigt, utan även för er företagare.

månadens styrelseledamot

Styrelsen i Ölands Besöksnäring AB består av sju personer, varav tre från det privata näringslivet och två från vardera ölandskommun. Nummer två i vår presentationsrunda, Lovisa Ortvall, driver, tillsammans med sin man, numera tre restaurangrörelser, på Öland, med tre olika inriktningar, men där de lokala råvarorna är den gemensamma nämnaren. Lovisa hämtar själv sina ingredienser från flera av leverantörerna. Sedan paret tog över Eksgården 2019 har de hunnit utöka med Skjulet vid Haga Park och Crêperiet på Paradisverkstaden, och dessutom utökat familjen. Lovisa drivs av att se andra utvecklas, och tycker att allt blir så mycket roligare när vi gör det tillsammans. En inställning som kommer att gynna destinationsbolaget. Ledig tid tillbringar hon gärna på skidor, såväl på längden som utför.

är ni redo för den mer intensiva perioden?

Så kul att många redan nu har börjat fylla på med sina evenemang i vår evenemangskalender! Till er som har evenemang planerade i påsk och även längre fram - missa inte att gå in och lägga in dessa i evenemangskalendern för extra synlighet på vår webb. Nu har vi dessutom kampanjer igång där vi kommunicerar vårens evenemang, så se till att din verksamhet syns! Anmäl ditt evenemang här!

checklista

• Uppdatera dina öppettider på Google, så att dina besökare vet när de är välkomna!
  • Uppdatera informationen även i dina övriga kanaler så som webbsida och sociala medier så att du har uppdaterad information även där.
  • Se även över din verksamhets presentation på oland.se, så den beskriver det som gör din verksamhet unik och att informationen är aktuell. Behöver dina texter uppdateras eller har du nya, mer lockande bilder? Maila till marknad@oland.se så hjälper vi er att uppdatera så snabbt vi kan, men hjälp oss gärna genom att undvika sista minuten.

söker ni fortfarande personal?

Vi har tagit fram en webbplats där 2024 års arbetstillfällen inom besöksnäringen på Öland samlas, med målet att positionera Öland som en attraktiv plats att arbeta på. Passa på att marknadsföra era lediga tjänster genom att klicka på länken.

värdskapsutbildningen

Service- och värdskapsutbildningen är ett verktyg för er och er personal, framtaget för att förvalta och förbättra det fina värdskap som redan finns på Öland. Tanken är att säkerställa att besökarna känner sig välkomna och omhändertagna under sin vistelse här, både nu och i framtiden, på gemensamma grunder.

Utbildningen är framtagen av Ölands Besöksnäring AB och riktar sig till alla som arbetar inom besöksnäringen.

Många företag har visat upp en imponerande förmåga att engagera sina anställda i utbildningen, men ett företag sticker verkligen ut - nämligen Kaffestugan i Böda. De imponerade genom att få hela 31 anställda att fullfölja utbildningen.

Nytt för i år!

• För en smidigare upplevelse behöver du som ansvarig inte längre dela ut diplomen. Efter att dina medarbetare har slutfört utbildningen skickas diplomen automatiskt till dem.
  • Ny informationslapp med uppdaterad QR-kod för årets utbildning (2024).
  • Anmälde du ditt företag under förra året så behöver du inte göra en ny anmälan i år.
  • Utbildningens innehåll är samma som förra året, vilket gör att man inte behöver gå utbildningen igen, men vi vill lyfta att det alltid är värdefullt att hålla sina kunskaper uppdaterade och fräscha.

Här kan du anmäla ditt företag för att komma igång.

Frukostträff Hotell Borgholm 15 mars

partnerskap öland

Kära partners! Investeringen ni gör leder till att vi kan utveckla och marknadsföra Öland på ett bättre sätt, paketera nya reseanledningar och därmed konkurrera med andra destinationer. Partnerskapet möjliggör en rejäl förstärkning av Ölands synlighet både regionalt och nationellt samt ger förutsättningar för nytt foto- och filmmaterial som även ni som partners får nyttja. Vi är otroligt glada att hittills under 2024 kunna välkomna, Ölandsmagazinet, Tokenäs Camping, Borgholms Cityförening, Eksgården, Borgholms Bokhandel, Nya Conditoriet, Nyströms skor och Ninnis kroppkaksbod. Här är vi som är en del av Partnerskap Öland. Tillsammans bygger vi Öland!

Vill du också vara en del av Partnerskap Öland? Kika in på vår hemsida för att läsa mer om de paket som erbjuds. Det går också bra att kontakta Nadia Byåker för mer information, antingen via e-post eller på telefon: 072-203 54 53.

En av de saker som vi arrangerar för våra företag är ett antal frukostträffar under året. Vi vill tacka de drygt 100 företagare som kom till Hotell Borgholm senast för att lyssna på Sofie Gunnarsson, från Placebrander, prata om platsutveckling. Ni som var där blev påminda om att platsutveckling är något vi gör tillsammans för att uppnå det bästa resultatet för Öland.

såhär marknadsför ni "cirkulärt"

Ölands årshjul för marknadsföring utgår från de fyra årstiderna och besökarnas resecykel som består av fyra faser: drömma, planera, uppleva samt minnas. Med dessa som utgångspunkt kan vi anpassa vår kommunikation efter utbud och efterfrågan och därmed öka chanserna att resenärerna väljer att besöka just vår fina ö.
För dig som företagare är årshjulet ett sätt att få en översikt över Ölands destinationsmarknadsföring. Dessutom kan du enkelt se när det passar bäst för din verksamhet att jacka i med egen marknadsföring. Kika på årshjulet här!

på prispallen

Såhär på vårkanten offentliggörs ett antal anledningar till att sträcka på sig lite extra som ölänning. Vi gratulerar följande personer och företag till den uppmärksamhet som de, så välförtjänt, har fått.

Catrin Fägersten Sörensson, Saxnäs Camping, har utsetts till årets företagare av Svensk Camping (SCR), för sitt mångåriga arbete för campingnäringen både regionalt och nationellt.

Fastighetsbyrån på Öland är landets bästa kontor i Fastighetsbyrå-kedjan med 260 kontor i hela Sverige.

Hotell Borgholm hamnar på 27de plats när Falstaff Magazine rankar Sveriges bästa restauranger, en topp 30-placering i ett internationellt prestigefullt magasin, inte fy skam.

När resemagasinet Vagabond listar Sveriges 17 vackraste platser hittar vi inte mindre än två öländska platser på listan; Stora Alvaret och Byrums raukar.

frukostträff

18 april kommer Ewa Engdahl, Coompanion Kalmar, och Elisabeth Qvarford, IUC Kalmar län, till Allégården i Kastlösa för att prata om hållbar företagsutveckling. De kommer att fokusera på hur små och medelstora företag kan stärkas och utvecklas genom samverkan, innovation och hållbarhet. Frukosten är ett samarrangemang mellan ölandskommunerna. Som vanligt bjuds det på kaffe/te och en macka. Här anmäler du dig senast 15 april. Välkomna!

turism 360

För tionde året i rad bjuder Ölands bank in till en halvdag av inspiration på Ekerum resort. I fjol samlades vi för ett Hackathon där det slipades på kreativa lösningar av ett antal utmaningar. Underlaget som kom in har varit och är fortfarande en viktig del av vårt fortsatta arbete med besöksnäringsstrategin och den gemensamma visionen Hela Öland – Hela året.

23 april är det dags igen, 8.30 - 13.00 samlas vi för att inspireras av forskare från Mittuniversitetet, föreläsare från Culture Academy och vår VD, Johan Rustan, som, när det beger sig, kommer att ha varit 83 dagar på jobbet. Temat för årets halvdag är #Tillsammans. Anmälan gör du här senast 17 april.

tips till dig som driver företag

Hälsningar från oss på Ölands Besöksnäring:
Johan, Rebecca, Felicia, Madelene, Nadia och Emilia

Rebecca Strandén