nyhetsbrev maj

nyhetsbrev maj

Sommaren är här och hela ön sjuder av aktivitet! Det är så kul att se hur vi alla hjälps åt för att göra Öland till en plats där både besökare och bofasta trivs. Nu ser vi fram emot att välkomna alla Ölandsälskare till en sommar fylld med evenemang, goda smaker, naturupplevelser, sol, bad och mycket mer! Tillsammans bygger vi Öland!

välkomna på vårens sista partner- och näringslivsträff!

Den 13 juni bjuder Ölands Turismorganisation och kommunerna in till frukostträff. Morgonen inleds med kaffe, macka och mingel. Därefter lyssnar vi på entreprenören Martin Bergvall Nilsson som tillsammans med sitt gäng driver flera verksamheter i Kalmar och på Öland.

Tid: 13/6 kl. 07.30-09.00
Plats: Paradisverkstaden i Färjestaden

Martin Bergvall Nilsson kommer att berätta om sin resa inom restaurangbranschen. Vad regionen och framförallt Öland betyder. Hur de jobbar med kompetensförsörjning och vilka utmaningar och möjligheter de ser framåt. Inom företaget hittar vi idag verksamheter som Sinus i Köpingsvik, Hasses Hamngrill i Färjestaden & Centro på Böda Sand. I Kalmar Kallskänken, Postgatan & Krögers med fler.

Anmäl dig här senast den 8 juni

Varmt välkommen att umgås och inspireras!

broschyrer i nya upplagor

Vår uppskattade och populära broschyr Öländska Pärlor finns nu i ny upplaga. Både text, bild och design är uppdaterade utifrån vår nya grafiska profil. I den nya versionen finns också en hel del nya Ölandstips till våra besökare.

Även Husbilsbroschyren är på tryck och kommer inom kort i ny upplaga. I något mindre format, men med samma matnyttiga information kring lagar och regler för våra husbilsbesökare. Nytt för i år är att husbilsbroschyren även kommer finnas på engelska!

Kom gärna in till oss på Turistbyrån i Färjestaden och hämta våra trycksaker till dina besökare. Många av dessa finns även att läsa digitalt. Ladda hem eller länka till Öländska Pärlor, Husbilsbilsbroschyren, kartor eller informationsblad och dela i era kanaler.

Ladda ner broschyrer, kartor, informationsblad, bilder och annat material

Låt era besökare ta del av Öländska Pärlor, kartor och informationsblad digitalt

ö-naturs outdoor-fest i södvik

Vilken fest det blev! Massor av mingel i den vårigt vackra trädgården när besöksnäringsföretag samlades hos Södviks Gästgivaregård den 10 maj. På schemat stod utematlagning med lokala råvaror, Ölands outdoor-marknadsföring, föreläsning om den spännande cykelmålgruppen, miniutställning, prova på-aktiviteter som olika cykelupplevelser, minimässa och smakprov av guidade turer med tema natur och kultur.

Så roligt att samlas på det här sättet och ett enormt tack till er alla som gjorde eventet till den fest det blev!

Här finns minnesbilder och programmet från dagen

service- och värdskapsutbildning

Gör som så många redan har gjort – gå in och registrera ditt företag till vår nya Service- och värdskapsutbildning. Utbildningen är gratis och riktar sig till alla som arbetar inom besöksnäringen på Öland. Den är perfekt för personalen att göra innan sommarsäsongen drar igång. Tillsammans skapar vi ett ännu starkare värdskap för hela Öland!

Registrera dig här

nationaldagen & midsommar

Snart är det dags för sommarens högtidsdagar och det arrangeras firanden runt om på ön! Missa inte att gå in i vår evenemangskalender och anmäl ditt Nationaldags- eller Midsommarfirande.

Lägg in ditt evenemang här

delta i victoriafirandet

I år kommer vi ta in och lyfta aktiviteter runt om på ön som är kopplade till Victoriafirandet. Om du och ditt företag vill göra något extra denna vecka kommer det synas i vår marknadsföring av evenemanget. Det kan vara en Victoriameny, utställningar, Victoriabakelse eller någon annan hyllning som passar just ditt företag. Enbart fantasin sätter gränser! Tänk till redan nu, och längre fram skickar vi ut ett formulär för er som vill anmäla era aktiviteter.

cykelns dag

Den 3 juni firas varje år World Bicycle Day över hela världen, på initiativ av FN. Syftet är att visa på den nytta som cykeln har för hälsan, klimatet och ekonomin. Var med och försök slå världsrekordet i insamlad cykeltid under en dag. Ordna en cykelpicknick, skattjakt, historisk cykeltur, cykelbingo eller stå vid cykelbanan och tacka alla som cyklar. Använd fantasin och gör det som passar just ditt företag eller organisation. All cykeltid räknas!

För inspiration på aktiviteter kika i idébanken, som uppdateras och fylls på löpande.

Läs mer och anmäl dig här

sista chansen för anmälan till matrunda kalmar län 2023

Lyft dina lokalproducerade råvaror, förädlade läckerheter och fina mathantverk och gör din verksamhet och dina samarbetspartners synliga under Matrunda 2023. Det är fritt fram för producenter, gårdsbutiker, caféer, restauranger och förädlare på landsbygden att anmäla sig. Missa inte detta fina tillfälle att tillsammans visa upp den goda lokala maten som Öland och resten av Kalmar län har att erbjuda.

Anmälningen är öppen några dagar till, så passa på att anmäla dig redan idag!

Klicka här för anmälan och mer information

samverkansprojekt kring mittlandet

Naturvårdsverket har beviljat ett 3-årigt samverkansprojekt kring Mittlandet, i syfte att på ett långsiktigt och hållbart sätt bevara natur- och kulturmiljöerna, samtidigt som mervärden för lantbruk och landsbygdsutveckling skapas i Mittlandet.
Nu är det upp till alla aktörer i Mittlandet att ta chansen och göra något bra av detta. Välkommen att kontakta projektledare Susanne Forslund om du vill bidra. Maila: susanne.forslund@lansstyrelsen.se eller ring: 010-223 85 54.

Läs mer om projektet här

partnerskap öland

Vi är så glada att Partnerskap Öland växer i stadig takt. Tack till alla ni som är med och samverkar för Öland, det betyder mycket!

Nu finns även möjlighet att bli stödmedlem i nätverket Partnerskap Öland. Stödmedlemskapet är till för privatpersoner och mindre företag med en omsättning upp till en miljon kronor, som vill vara med och stödja oss. Vi välkomnar vår första stödmedlem Mirabellgården - vi är så glada att ni är med oss!

Är du också intresserad av att bli stödmedlem, läs mer här, eller kontakta Nadia Byåker.

Läs mer om Partnerskap Öland här

Soliga Ölandshälsningar från oss på Ölands Turismorganisation,