nyhetsbrev februari

nyhetsbrev februari

hänger ni med i vädersvängarna?

Den första månaden på året har passerat, som vanligt kantad med vädervarningar av olika nyanser mellan gul och illröd - ironiskt med tanke på att det så här års huvudsakligen handlar om fåk och minusgrader, borde inte vinterstormarna snarare få varningar i blåskalan? Det känns kanske som en utmaning att lyfta fram den öländska naturen, när det är, som i skrivande stund, lite gråslabbigt, eller när slabbet fryser på och täcks att pudersnö och risken att bryta något är lika stor som i en störtloppsbacke, men glöm inte den tysta harmonin som vi har att erbjuda så här års, eller varför inte mysiga spa-paket, ni är ju flera som investerar i den sortens vädersäkra upplevelser.

foto: Ölandsbladet

är vi rustade för rustan?

Hypen har pågått ett tag, såväl i lokala medier som i våra egna kanaler – och nu är han här. Efter månader av rekryteringsaktiviteter, och ytterligare månader av bostadsjakt, kan han snart lista Ölandsbo vid sidan av VD-titeln. Veckan innan den officiella startpunkten, som ägde rum 1 februari, smygstartade Johan Rustan med ett framträdande på Mörbylånga kommuns Näringslivsdag. Med en väldig energi och ett ton av ödmjukhet ser han fram mot att träffa så många som möjligt av er näringsidkare under månaderna som leder oss mot vår och sommar.

Johan menar att man måste mötas om man ska bygga relationer. Det är viktigt att vi gör jobbet tillsammans. Inledningsvis kommer mötena handla om att lyssna på er företagare i branschen, och till sommaren kommer besöken ske med besökarglasögonen på.

Hur kommer han att trivas i en del av landet där vi av tradition är försiktigt skeptiska till förändringar? Och där vi ältar oförrätter hundratals år senare (lex Djurgårdsinrättningen), så till den milda grad att potentiellt lukrativa samarbeten ibland helt enkelt inte blir av.

Johan har med sin erfarenhet fått vara med om effekterna av att man börjar titta utifrån och in. När aktörer och beslutsfattare vågar släppa stridsyxan, jobba mot samma målsättning och inse att alla bidrar med olika saker, finns potential för en fantastisk utveckling.

från förbund till bolag

Vissa känner inte ens till att vi har gått från att vara en del i ett kommunalförbund till att vara ett aktiebolag, medan det i andra kretsar finns höga förväntningar på organisationsförändringen. En uppenbar skillnad är organiseringen av ”de som bestämmer”. Vi går från en politiskt tillsatt förbundsdirektion till en styrelse där det, vid sidan av politikerna, även ingår företagare, och där ordförandeposten innehas av en representant från näringslivet. Ändamålet med verksamheten ska naturligtvis fortfarande vara att Öland ska bli ännu attraktivare som besöksmål och vara en attraktiv plats att bo, verka och leva på.

Vad kan man då göra i ett kommunalt bolag som man inte kan göra i ett kommunalförbund, och vad kan man eventuellt inte göra? I ägardirektivet beskrivs det med att verksamheten ska bedrivas enligt affärsmässiga principer och därmed präglas av konkurrensneutralitet.

Rustan berättar att det ger oss möjligheter att hjälpa näringen på nya sätt där vi enklare kan vara en del av branschens utveckling. Tillsammans kan vi utveckla besöksnäringen att stå sig stark långsiktigt.

Hans Gerremo, foto: privat

vilka sitter i styrelsen i ölands besöksnäring ab?

De två kommunerna representeras av fyra politiker. Kommunstyrelsens ordförande i respektive Ölandskommun och ytterligare en politiker från respektive kommunstyrelse. Från företagsleden kommer en restauratör, en lantbrukare och på ordförandestolen hittas veteranen Hans Gerremo. Hans har mångårig erfarenhet från besöksnäringsdestinationer med olika årstider i fokus. Arbetet i fjällvärlden har resulterat i att få namnge såväl ett pris, Gerremo-priset, som en backe i Branäs, Gerremo-branten.

Vad är det då som driver någon som har ett livslångt engagemang med samma inriktning? Ett av Hans mantra är ”bliv vid din läst”, alltså är man bra på något finns det ingen anledning att byta. Som ni alla vet innehåller inte besöksnäringen de mest typiska kontorsuppgifterna, men Hans har ändå säkrat upp med fritidsintressen som att genomföra ett stort antal IronMan-tävlingar, och är väldigt aktiv inom frivilliga flygkåren, som är oerhört viktiga bland annat för att upptäcka skogsbränder i ett tidigt skede.

sportlov 2024

Nu är de igång, de svenska sportloven, och nästa vecka är det barn och ungdomar i vår region som är lediga från skolan. Vecka 8 är den vanligaste sportlovsveckan, som påverkar nästan 40% av Sveriges barnfamiljer, men redan denna vecka är det några regioner (Göteborg och Jönköping bland annat), som har ett antal lediga barn och unga. Ni har väl inte glömt att lyfta fram de aktiviteter och erbjudanden som ni har i februari (även vecka 9 och 10 är sportlovsveckor) i vår kalender? Det gör ni här.

partner & näringslivsfrukost

Knappt har vi svalt ned ölandskommunernas februarifrukost, så påminner vi om nästa träff, 15 mars. Då bjuder vi in Placebrander för att berätta om sin trendrapport. Precis som det låter, kommer de att ge sin bild av vad som är på gång på lång sikt, men även lite närmare i tid. Det kommer som vanligt att ske vid frukosttid, och vi återkommer med var ni ska befinna er, och hur man anmäler sig. Detta vill ni inte missa.

har du ett cykelvänligt boende?

Cyklisterna är en spännande målgrupp för Öland och kanske främst under vår och höst. Då är klimatet behagligt, trafiken mindre intensiv, naturen slående vacker och utbudet av boenden, restauranger och handel fortfarande starkt på ön. Utöver det bjuder Öland, med sitt tillåtande flacka landskap, in till både vilsamma rundor och utmanande distanser för de som önskar. Nu vill vi bli ännu bättre på att välkomna och nå cyklisten! Som en del i det arbetet har vi tillsammans med nätverket Sov Gott på Öland och näringslivsutvecklarna i våra kommuner fördjupat oss i målgruppen och tagit fram en checklista för cykelvänligt boende. De boenden som uppfyller checklistan presenteras under cykelvänligt boende på oland.se. Det innebär att boendet blir sökbart som cykelvänligt på hemsidan och kommer även att synas på cykelsidan som vi driver kampanjer till. Läs mer och anmäl ditt cykelvänliga boende här.

nytt informationsmaterial om allemansrätten

Känner du ibland att det är svårt att förklara något av det svenskaste vi har, Allemansrätten, för utländska besökare – kanske även ibland svenska besökare? Naturvårdsverket har tagit fram nytt pedagogiskt informationsmaterial under parollen ”Det är lätt att göra Allemansrätt”. Det här är ett nytt koncept som lanseras vecka 18, men materialet hittar du redan nu på Naturvårdsverkets hemsida.

konferens om mittlandet

Mittlandet är en av våra mest unika miljöer. Just nu pågår ett arbete för att utveckla detta fantastiska område. Länsstyrelsen bjuder in till en hel dags aktiviteter fyllda av kunskap och diskussionsmöjligheter.

var: Ekerum resort
när: torsdag 14 mars, kl 8.15 -18

Du hittar hela programmet och anmäler dig här senast 1 mars.

ölandsgalan

Efter några år med andra sorters festlösningar, är nu Ölandsgalan tillbaka i sin originalform. Tio priser ska delas ut till festglada företagare någon gång mellan tuggorna av en trerätters festmåltid på Strand Hotell. När Företagarna Öland bjuder upp till fest, gör de det med stil. Den 20 april startar minglet på kvällskvisten, och biljetterna bokar ni här från 4 mars. Som vanligt gäller först till kvarn.

skördefesten - från idé till succé

Ni är säkert några som minns besöksnäringens årshjul innan Skördefesten, kanske till och med många. Hur sommaranställda lämnade ön i strid ström och de gråa papperen åkte upp i butiksfönstren redan någon vecka innan skolstarten.

Nu har det snart gått 30 år sedan den första lite halvgalna idén, och vi behöver påminna oss om hur egentligen allt började. Det får vi hjälp att göra av Joel Schäfer och Eivon Gustafsson, som har skapat dokumentären ”Jakten på Sveriges Provence”, som just nu snurrar på biografer såväl på Öland som i övriga närområdet. Här hittar ni tider, platser och länk till biljettbokning.

evenemangslistan 2024

Vi märker att efterfrågan på information om årets evenemang blir mer och mer frekvent. Sammanställningen är naturligtvis inte fullständig ännu, men den kommer att fyllas på efterhand som evenemangen offentliggörs. En uppdaterad lista kommer att ligga på företagssidan partner.oland.se. Tveka inte att höra av er om ni saknar något i listan. Tillsammans lyfter vi Öland. Vi vill också tipsa om att "haka på" de evenemang som sker. Berätta i dina kanaler om utbudet på Öland för att locka besökaren till att bo, äta, handla eller uppleva något hos dig i samband med evenemanget. Inför Påskön, Öland Spirar eller något annat av vårens evenemang kanske du kan erbjuda exempelvis en särskild Spirar-meny, Påsk-bakelse eller något annat för att besökaren ska få ett riktigt stort välkomnande över hela ön!

partnerskap öland

Kära partners! Investeringen ni gör leder till att vi kan utveckla och marknadsföra Öland på ett bättre sätt, paketera nya reseanledningar och därmed konkurrera med andra destinationer. Partnerskapet möjliggör en rejäl förstärkning av Ölands synlighet både regionalt och nationellt samt ger förutsättningar för nytt foto- och filmmaterial som även ni som partners får nyttja. Tillsammans bygger vi Öland!

Vill du också vara en del av Partnerskap Öland? Kika in på vår hemsida för att läsa mer om de paket som erbjuds. Det går också bra att kontakta Nadia Byåker för mer information, antingen via e-post eller på telefon: 072-203 54 53.

Emilia Tengel

marknad