info & inspo till er företagare!

info & inspo till er företagare!

Här kommer tips och inspiration till dig som driver företag på Öland! Ta del av aktuella rapporter, webbinarier och företagsträffar. Massor med info och inspo helt enkelt!

välkomna till årets sista nätverksträff!

Anmäl dig här senast imorgon, fredag den 8/12!

AI, Artificiell Intelligens, ett område med stor potential och stora risker. Hur kan våra små och medelstora företag på Öland nyttja den nya tekniken? Vad finns det för exempel på företag inom besöksnäringen och andra områden på Öland som jobbar med detta redan idag? Det och mycket mer hoppas vi få veta den 12/12 när vi ska lyssna på Fredrik Ahlgren och Elin Gunnarsson från LNU.

Vi på Ölands Turismorganisation tillsammans med våra två kommuner vill i samband med årets sista partner- och nätverksträff bjuda er på en god lunch på Ekerum. Vi hoppas att så många som möjligt av er kan komma!

Tid: 12 december, kl. 11.30-13.30
Plats: Ekerum Resort
Läs mer och se inbjudan här!

Varmt välkomna!

Önskar vi på Ölands Turismorganisation, Borgholms kommun och Mörbylånga kommun

region kalmar län erbjuder coaching och företagsstöd

Digital coach

Ta del av kostnadsfri individuell coachning med fokus på digital synlighet och utveckling. Kanske behöver du hjälp att nå ut med erbjudanden via hemsidan, sociala medier eller annonsering? Eller ett smart bokningssystem som effektiviserar? Läs mer och anmäl ditt intresse här!

Företagsstöd och projektstöd

Region Kalmar län erbjuder företagsstöd och projektstöd, klicka på länkarna för att läsa mer. Det går också bra att höra av sig direkt till exempelvis Johanna eller någon av hennes kollegor för att ställa frågor eller testa en idé du skulle behöva stöd för att genomföra. Maila Johanna Larsson eller ring henne på 0480-842 79.

energi- och klimatrådgivarna i syd

Energi- och klimatrådgivning har funnits i olika former i snart 40 år och finansieras av Energimyndigheten. Rådgivningen är en kostnadsfri och kommersiellt oberoende tjänst som riktar sig till hushåll, företag, bostadsrättsföreningar och organisationer. Rådgivning kan ske via telefon, e-post eller personligt besök.

För mer info och kontaktuppgifter, klicka här!

webbinarier

Maximera synlighet och affärsnytta med sociala medier 2024

På fredag den 8/12 kan du konstnadsfritt lyssna på DigitalSnacks VD Cecilia Victoria Kärrberg som berättar om trenderna och beteendena som kommer påverka sociala medier under 2024. Webbinaret sänds via Zoom den 8 december kl. 8.30-9.30. Kan du inte delta live? Anmäl dig ändå! Inspelningen kommer skickas ut i efterhand. Anmäl dig här!

5 nyckelinsikter att hålla koll på inom sociala medier inför 2024

I detta webbinarie presenterar Meltwater tillsammans med DigitalSnack fem nyckelinsikter som är viktiga inom sociala medier framöver. Vilka trender ser vi inför 2024? Hur kommer den digitala världen förändras? Du kommer få med dig nyttiga tips inför framtiden! Titta på webbinariet här!

almi hjälper dig som företagare!

Jobbar du med besöksnäring och vill satsa på hållbar utveckling?
    Alla behöver vi jobba med våra globala mål. Hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen kan inkludera ett brett spektrum av ämnen, från turismverksamhetens miljöpåverkan till turistsektorns ekonomiska bärkraft och även sociala och kulturella konsekvenser av turismen. Läs mer här!

Arbetar du med livsmedel? Ställ dessa frågor till dig själv!

Om du jobbar med mat i någon form vet du hur viktig hållbarhetsaspekten är. Och just inom restaurang-, mat- och livsmedelsbranschen finns det så många delar att tänka på – och frågar att besvara. Läs mer här!

save the date - wellbeing regional bjuder in till nätverksträff

Datum: 11 januari 2025 | Tid: Från lunch till eftermiddag | Plats: Länsstyrelsen Kalmar län

Inled det nya året i wellbeing-anda! Vi vill härmed bjuda in dig till en upplyftande och trivsam eftermiddag med nätverket Wellbeing regional där du får mingla, nätverka och träffa likasinnade inom branschen.
    Boka gärna in dag och tid i din almanacka redan idag!

Läs mer och håll dig uppdaterad om evenemanget här!

konsultcheckar för hållbar omställning

Vill du ta en en konsult för att utreda hur du kan nå högre energieffektivisering? Små och medelstora företag i Kalmar län kan nu söka konsultcheck för hållbar omställning. Konsultchecken kan användas för marknads-, produkt-, företags- och hållbarhetsutveckling.

Passa på att anmäla dig nu direkt! Under perioden 15 december 2023 – 8 januari 2024 är ansökan för samtliga stöd stängd. Läs mer och anmäl dig här!

visit swedens kunskapsbank för svensk besöksnäring

I Visit Swedens uppdrag att marknadsföra det hållbara resmålet Sverige tar de fram en mängd data och insikter. De delar med sig av sina kunskaper om målgrupper, budskap och kanaler för att inspirera och skapa nya insikter och idéer till spetsig marknadsföring. Läs mer om hur ni som region, destination eller företag kan rikta ert utbud till svenska och internationella besökare. Läs mer här!

svenskarna och internet 2023

Kika in här för att läsa den intressanta, årliga rapporten om svenska folkets internetvanor 2023.

partner.oland.se

Vår hemsida för dig som driver företag på Öland. Där hittar du kalender med företagsaktiviteter, rapporter från besöksnäringen, tips och mallar m.m. Klicka här för att komma till sidan!

kontakta kommunernas näringslivsutvecklare på öland

Borgholms kommun: Ulrika Melin Wahlin
    Mörbylånga kommun: Anna Sara Nilsson