OKQ8-undersökning: Så pysslar vi om våra bilar

OKQ8-undersökning: Så pysslar vi om våra bilar

Svenskarna gillar att ta hand om sina bilar.
Det visar en undersökning som OKQ8 gjort om sina medlemmars bilvårdsvanor.
OKQ8s försäljning av bilvårdsprodukter ökade under perioden mars-april med 17 procent i jämförelse med samma period i fjol.
– Med vårt nya produktutbud och vår nya bilvårdsserie hoppas vi att trenden fortsätter under resten av året, säger Per Halvarsson, produktchef bil OKQ8.

Är du en normalbilist så visar OKQ8:s undersökning att du:
• Spenderar upp till 200 kronor i månaden på bilvårdsprodukter.
• Ägnar 1-3 timmar i månaden åt att pyssla om din bil.
• Tvättar din bil en gång per månad.
• Tvättar din bil i en Gör-Det-Själv-hall.

– Det är glädjande för miljön att den normala bilisten väljer att tvätta bilen i en Gör-Det-Själv-hall där det finns vattenreningsanläggningar. Men 41 procent tvättar också sin bil på garageinfarten eller parkeringen - det är inte bra för miljön och i vissa kommuner förbjudet, då spillvattnet rinner ut i dagvattenbrunnar, menar Per Halvarsson.

Nästan var tionde bilist uppger i undersökningen att de lägger över 10 timmar i månaden på att vårda bilen.
– För att möta kundernas efterfrågan lanserar vi nu en ny uppgraderad bilvårdsserie, och för den kräsne bilisten kommer helt nya produkter byggda på nano-tekniken, säger Per Halvarsson.

Nanotekniken gör att bilvårdsmedlet tränger än mer på djupet och håller lacken motståndskraftig betydligt längre.

Men även om hela 16 procent tvättar bilen minst en gång i veckan, så är det raka motsatsen för andra. Två procent uppger att de aldrig tvättar sina bilar.
– Hälften av dessa lägger dessutom inte en krona på bilvårdsprodukter. Hur deras bilar ser ut vill man ju helst inte tänka på, men de borde nog vara med i vår tävling ”Älska din bil” som just nu pågår på okq8.se. Där kan man bland annat vinna en bilvårdshink…, säger Per Halvarsson.
--
Undersökningen genomfördes som en webb-enkät med 245 respondenter bland OKQ8:s medlemmar på okq8.se under mars-april 2007.

För mer information, kontakta:
Per Halvarsson, produktchef bil, 08-506 805 04, 070-574 71 40
e-post: per.halvarsson@okq8.se

Mikael Björnér, informationsansvarig, 08-506 801 06, 070-268 01 14
e-post: mikael.bjorner@okq8.se

Om OKQ8
OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar biltillbehör, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en Gör Det Själv-hall, bilverkstad och biltvätt, samt hyrbilar, släpvagnar och ett brett däcksortiment.