OKQ8 och Coop i samarbete för effektivare inköp

– Vi gör detta för att få bästa möjliga inköpspriser och därmed det bästa möjliga erbjudandet till våra medlemmar och kunder. Vi har goda relationer med Coop och god erfarenhet av vårt tidigare samarbete, säger Anders Lebréus, VD OKQ8 Marknad AB.

Överlåtelsen, som är planerad att träda i kraft i början av 2008, innebär att OKQ8 överlåter hela verksamheten med inköp och lagerhantering inom berörda kategorier till Cilab. OKQ8 kommer på så sätt att dra nytta av Coops större inköpskraft och uppnå samordningsfördelar.

Cilab är det gemensamma varuförsörjningsbolaget för hela den svenska kooperativa dagligvaruhandeln. Cilab kommer att ta över ansvaret avseende sortiment och inköp för Hem och Fritid, medan OKQ8 fortsättningsvis kommer att ansvara för utvecklingen av det bilistiska sortimentet.

Genom samarbetet kommer OKQ8 att använda samma varumärken som Coop för att utnyttja gemensamma inköp. Det kommer bland annat innebära att OKQ8 kommer att ha Coops egna varumärken, t ex Kellen vad gäller verktyg. All varuhantering kommer att ske i Coops lokaler i Bro och distribueras via Cilabs terminaler.

– OKQ8 blir vår första externa kund. Vi hoppas kunna bidra till att det blir ett bättre och mer prisvärt sortiment för OKQ8 inom de berörda kategorierna. Vi har stora möjligheter att tillsammans utveckla OKQ8s sortiment och inköp, säger Gunnar Rantzow, VD Cilab.

För mer information, kontakta:
Anders Lebréus, VD OKQ8 Marknad AB, 08–506 80 488, 070–643 45 70
e-post: anders.lebreus@okq8.se
Gunnar Rantzow, VD Cilab, 08-743 13 11
e-post: gunnar.rantzow@coop.se
Mikael Björnér, informationsansvarig OKQ8, 08–506 801 06, 070–268 01 14
e-post: mikael.bjorner@okq8.se
Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige, 08-743 20 11, 070-370 40 42
e-post: magnus.frisk@coop.se

Om OKQ8
OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet. Förutom drivmedel är OKQ8 bland annat en leverantör av försäkringar, pellets, el, villaolja och telefoni.

Butiksortimentet omfattar biltillbehör, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en Gör Det Själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett däcksortiment.