OKQ8 Kundservice firar 10 år i Dalarna – har besvarat fler än 5 miljoner frågor

I april firar OKQ8 Kundservice i Avesta tio år. Avdelningen har svarat på mer än 5 miljoner kundfrågor sedan flytten från huvudkontoret i Stockholm. Med fler än 50 anställda är OKQ8:s kundservice en av Avestas största arbetsgivare, vars arbetsinsats nu uppmärksammas.

För tio år sedan flyttade OKQ8 sin avdelning för Kundservice från huvudkontoret i Stockholm till Avesta i Dalarna. I och med flytten rekryterades 40 personer lokalt i Avesta. Idag arbetar 53 anställda på avdelningen, vilket gör OKQ8 till stadens 6:e största arbetsgivare.

-  Många har varit med sedan starten 2003, det gör att det finns en hög kompetens och erfarenhet hos medarbetarna. Till sommaren kommer vi att rekrytera 20 nya medarbetare för att täcka upp under semesterperioderna. Många får även chans att stanna kvar även efter sommarens slut. Det råder bra stämning och stark sammanhållning, säger Therese Holm, platschef på OKQ8:s kundservice.

Målet: Sveriges bästa kundservice
2006 utsågs OKQ8:s kundservice till landets bästa. För att öka tillgängligheten och göra det ännu lättare för kunder att få svar på frågor startade OKQ8 för två år sedan även en kundservice på Facebook på initiativ av medarbetarna. Goda förutsättningar finns att ta tillbaka den åtråvärda titeln.

-  Vi strävar alltid efter att ha en hög tillgänglighet och ge våra kunder bästa service. Facebook är ett sätt att komma våra kunder närmare, det möjliggör mer personliga relationer. Vi vill erbjuda landets bästa kundservice, avslutar Therese Holm.

Fakta om OKQ8 Kundservice

·  Besvarar varje månad emot 43 000 samtal

·  33 000 av samtalen är från privatkunder

·  Svarar på ca 11 500 mail per månad

·  Genomsnittligt samtal tar 2,5 minuter

·  De vanligaste frågorna rör OKQ8 VISA, medlemsfrågor samt fakturafrågor

·  OKQ8 Kundservice är idag Avestas 6:e största arbetsgivare

För mer information vänligen kontakta:
Therese Holm, platschef, Kundservice OKQ8
Mobil: + 46 (0)70 268 00 48|
E-mail: therese.holm@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
Företaget är med sina ca 1100 servicestationer i Sverige och Danmark en av Skandinaviens största aktörer inom såväl traditionella som förnybara drivmedel. OKQ8 bedriver detaljhandel och erbjuder ett komplett produkt- och serviceutbud för bilister liksom närbutikskoncept med dagligvaror, kioskprodukter och snabbmat.  I företagets utbud finns även produkter och tjänster såsom eldningsolja, smörjmedel och bränsle - för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart och verkstäder. Dessutom erbjuds villavärme, el och försäkringar till privatpersoner.

Den danska verksamheten har ett stationsnät med ca 280 stationer, varav ca 140 är bemannade stationer som drivs under varumärket Q8 med moderna Qvik To Go-närbutiker. Automatstationerna drivs under varumärket F24.

Den svenska verksamheten omfattar 790 stationer under varumärket OKQ8. De ca 365 bemannade stationerna tillhandahåller biltillbehör, reservdelar och däckservice och många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning.

OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i utvecklingen, genom t ex utbyggnaden av biogasnätet, utökning av andelen förnybart i dieseln (Diesel Bio+) och möjliggöra el som drivmedel. Under 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se och www.q8.dk.