Miljöavfettningsmedel lika bra som traditionella medel

SvTs konsumentprogram Plus har testat olika avfettningsmedel för bilar. I topptrion återfinns OKQ8s naturavfettningsmedel som det enda miljövänliga alternativet.

- Det är glädjande att vårt naturavfettningsmedel visar sig vara bättre än de flesta traditionella medlen, säger Camilla Slunge Dowling, miljöchef på OKQ8. Tidigare har det ansetts att naturavfettningsmedel inte är lika effektiva, men de fördomarna slår Plusredaktionens test hål på.

Plus har testat sammanlagt tio olika avfettningsmedel. Inget avfettningsmedel klarade av att ta bort all smuts, men bland de effektivaste medlen placerade sig OKQ8 Naturavfettning som enda miljömärkta medel på tredje plats.

- Det är viktigt för vår trovärdighet som miljöledande drivmedelsbolag att vi kan erbjuda miljöprodukter som är minst lika bra som traditionella produkter. Nu finns det inte längre några ursäkter för att inte välja ett miljömärkt avfettningsmedel, säger Camilla Slunge Dowling, miljöchef på OKQ8.

Hela testresultat finns på SVTs hemsida. Där kan man också få goda råd på vad man bör tänka på när man tvättar bilen med avfettningsmedel.

- Det bästa för miljön är att givetvis tvätta bilen i en spolhall. Tvättar du ändå bilen hemma rekommenderar vi gräsmattan eller en grusplan där smutsen från bilen inte rinner direkt ner i dagvattnet. Och naturligtvis att man använder både tvättmedel och avfettningsmedel som är så skonsamma som möjligt för miljön, säger Camilla Slunge Dowling.

För mer information kontakta:
Camilla Slunge Dowling, miljöchef OKQ8 tel. 070-268 0 57

OKQ8 tror på en hållbar bilism

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.