Äntligen ett elavtal som garanterar verklig miljönytta - OKQ8 lanserar nytt elavtal i samarbete med Vi-skogen

Nu inleder OKQ8 ett långsiktigt samarbete med Vi-skogen för att erbjuda nya och befintliga elkunder ”Vi-skogsEl” – ett elavtal som kompenserar delar av elförbrukningen genom att varje förbrukad kWh kopplas till plantering av nya träd.

I praktiken innebär det att man, via OKQ8:s samarbete med Vi-skogen, betalar 3 öre per förbrukad kWh till planteringen av träd i Östra Afrika – något som för en villa med en genomsnittlig årsförbrukning på ca 20 000 kWh skulle ge ca 30 träd.

-       Vi har länge tittat på olika alternativ som ger direkt miljönytta och har kommit fram till att ett samarbete med Vi-skogen är ett hållbart alternativ. Konkret innebär vårt nya elavtal att en del av varje förbrukad kWh bidrar till en hållbar utveckling genom plantering av nya träd. Koldioxidutsläppen från energisektorn är en av de stora knäckfrågorna just nu och därför är träd, som tar upp koldioxid under hela sin livslängd, ett bra alternativ för oss som arbetar med energi, säger Jonas Tjärnhell, Privatmarknadschef OKQ8.

Vi-skogen består av trädplantering, odling av grödor och boskapsskötsel

Vi-skogen är en biståndsorganisation som i mer än 25 år bidragit till att förbättra levnadsförhållandena för över en miljon fattiga människor runt Victoriasjön. Vi-skogen var från början ett trädplanteringsprojekt men idag arbetar man aktivt med s.k. ”agroforestry”, en metod som innebär trädplantering i kombination med odling av grödor och boskapsskötsel för minskad fattigdom. Allt för att öka levnadsstandarden för de boende i området genom ökad sysselsättning och produktion samtidigt som man förbättrar miljön.

-       Jag vill att vårt samarbete med OKQ8 ska leda till att fler energileverantörer ser oss och som en bra samarbetspartner utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Varje krona vi får in är betydelsefull . Vi ger tillbaka till naturen för att skapa en mer hållbar miljö, säger Henrik Brundin, Sverigechef Vi-skogen.

En villas genomsnittliga årsförbrukning räcker till 30 träd

En villa förbrukar i genomsnitt ca 20 000 kWh per år. För Vi-skogen betyder det 600 kronor eller 30 träd. En lägenhets snittförbrukning per år ligger på ca 9 000 kWh vilket för Vi-skogen betyder 270 kronor eller 14 träd.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Tjärnhell, Privatmarknadschef OKQ8

Mobil 070-268 02 33

E-post: jonas.tjarnhell@okq8.se

Henrik Brundin, Sverigechef Vi-Skogen

Mobil: 08-120 371 71

E-post: henrik.brundin@viskogen.se

OKQ8 tror på en hållbar bilism

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.