Okänd däckmiss i nya bilar kan kosta ägarna tusenlappar

Okänd däckmiss i nya bilar kan kosta ägarna tusenlappar

En populär laddhybrid får rejäl bakläxa när Vi Bilägare granskar däckslitaget på fem bilar som rullat drygt 2 000 mil. Problemet kan särskilt drabba privatleasingkunder.

Däckslitage var inget nämnvärt problem förr. Men vridstarka elmotorer, höga tjänstevikter – bland annat på grund av batterierna – och lättrullande däck med mindre mönsterdjup gör att däckens skick blivit en viktig faktor även för nybilsköpare.

För den som leasar sin bil är däckslitaget extra viktigt. Leasade bilar kan ofta ha mönsterdjupskrav för däcken när bilen ska lämnas tillbaka. För den som inte uppfyller kraven väntar straffavgift eller inköp av nya däck.

Vi Bilägare har granskat mönsterdjupet efter drygt 2 000 mil och ett års körning i de fem bilar som ingår i tidningens långtest. Elbilen Volkswagen ID.3 har bara 5,9 mm mönsterdjup när däcken är nya och även om bilen uppvisar ett rimligt slitage är det inte många millimeter kvar innan det är dags att fundera på byte.

– Det blir tyvärr allt vanligare med mindre mönsterdjup på nya däck, speciellt på så kallade Eco-däck med lägre rullmotstånd som ofta sitter monterade på nya bilar direkt från fabriken. Det här är ett konsumentproblem som blir extra stort för privatleasingkunder. De kommer inte klara sig med en uppsättning sommardäck under leasingtiden, säger Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.

Störst slitage i jämförelsen har vår laddhybrid Seat Leon kombi som tuggat upp ett par bakdäck under bara en säsong.

– Det mesta tyder på att det är den ökade vikten över bakaxeln från det stora batteriet som är gett upphov till det onormala däckslitaget, säger Nils Svärd.

Förtydligande: Hjulinställningarna på Seat Leon kontrollerades i samband med skiftet till sommardäck. Slitaget är jämt fördelat på båda bakhjulen. En Seat Leon kombi laddhybrid väger 340 kg mer den bensindrivna versionen.

Kategorier

OK-Förlaget ger ut Sveriges största biltidning, Vi Bilägare, med hundratusentals läsare, lyssnare och tittare varje dag samt oberoende tester som läsarna kan lita på. Som enda biltidning i Sverige utför vi egna tester av ljus och rost på nya bilar och vi har även ett unikt långtest för att granska nya bilar över tid. OK-Förlaget publicerar öven Husbil och Husvagn, Klassiker som skriver om 1900-talets roligaste bilar och Moped. I vårt mediehus finns dessutom populära poddar och en uppskattad satsning på ett digitalt Premium-medlemskap.

Välkommen till OK-Förlaget!

Vi ger ut Sveriges största biltidning Vi Bilägare samt Husbil & Husvagn, Klassiker och Moped. Vi når varje dag hundratusentals bilköpare och bilintresserade läsare, lyssnare och tittare.

OK-Förlaget

Ynglingagatan 12