Gå direkt till innehåll
Över 16 000 bilägare listar Sveriges bästa bilmärken – Tesla rakt in på tredje plats

Pressmeddelande -

När Tesla debuterar i Vi Bilägares årliga konsumentundersökning AutoIndex hamnar elbilsmärket direkt på tredje plats. Toyota står som totalsegrare medan Volvo fortsätter backa.

För andra året i rad står Toyota som vinnare totalt i den stora konsumentundersökningen AutoIndex med svar från 16 721 bilägare. Toyota kan stoltsera med landets nöjdaste bilägare, en seger som säkras med höga poäng i samtliga fyra kategorier – Bilen, Försäljning, Verkstad och Lojalitet.

Toyotaägarna har högt förtroende för bilmärket och uppskattar framför allt bilens låga förbrukning och pålitliga elektronik. I bilhallen får Toyotas återförsäljare höga poäng, bland annat för säljarnas kunskap om produkten, möjligheten till provkörning och bilens leveranstid.

Honda behåller sin andraplats och förbättrar sig i samtliga kategorier.

– Sett till hur många Toyotabilar som rullar i Sverige blir förstaplatsen ännu mer respektingivande jämfört med Honda som har betydligt mindre marknadsandel, säger Klas Skarin, ansvarig för AutoIndex på Vi Bilägare.

Succé för Tesla

Elbilens intåg innebär en drös med nya intressanta bilmärken på svenska vägar. Tesla har tidigare inte varit med i AutoIndex eftersom det krävs ett visst antal sålda bilar under minst fyra års tid. När Tesla nu debuterar tar sig märket direkt in på tredje plats.

Tesla rankas högst i två kategorier – Bilen och Lojalitet – men hamnar rejält efter i Försäljning och Verkstad. Det Teslaägarna värdesätter högst är köregenskaper, miljövänlighet, låga driftkostnader och tekniska funktioner.

– Det är imponerande att ta sig in på tredje plats redan första året. För de flesta märken brukar det inte skilja så mycket i delbetygen för till exempel bilen och verkstaden. Men Tesla sticker ut – där ”spretar” betygen betydligt mer. Teslaägarna älskar sin bil, men inte verkstadsupplevelsen, säger Klas Skarin.

Subaru och Volvo tappar

Bakom topptrion faller favoriten Subaru kraftigt med låga betyg för märkets bilhandlare. Volvo fortsätter att tappa placeringar totalt med låga poäng gällande verkstädernas höga servicepriser.

Flera märken i VW-koncernen får låga betyg. Storsäljande Volkswagen kommer först på 21:a plats och backar dessutom jämfört med förra årets siffra. Det gör även Seat på 23:e plats. Allra sist kommer Fiat.

Läs mer här: Tesla rakt in på tredje plats – hyllas av ägarna

Märke för märke

22. Nissan (820)
  23. Seat (812)
  24. Fiat (768)

Siffran är en indexsiffra på skalan 0–100.

Fakta: Så funkar AutoIndex

• I årets AutoIndex har 16 721 svenska bilägare med privata bilar av årsmodellerna 2018–2021 tyckt till om sitt bilinnehav.
  • För att få delta i AutoIndex krävs en rullande fyraårig marknadsandel i Sverige runt en procent vilket utesluter vissa mindre bilmärken.
  • Undersökningen har genomförts för 22:a gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.
  • Den svenska undersökningen består i år av 24 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2018 till 2021. Antalet svar ger inte fullständig statistisk säkerhet.
  • Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2021 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.

Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning. Flest bilägare återfinns i åldersspannet 50–65 år. AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, diverse norska bilmagasin samt konsult- och research-företaget Loyalty Group med säte i Köpenhamn. Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå. I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.

Här kan du läsa mer om AutoIndex.