AutoIndex 2024: Mercedes bästa bilmärket enligt ägarna

AutoIndex 2024: Mercedes bästa bilmärket enligt ägarna

För första gången någonsin tar Mercedes hem segern som det bästa bilmärket enligt ägarna. Det visar senaste omgången av Vi Bilägares årliga undersökning AutoIndex.

Ägarna har historiskt sett varit mest nöjda med japanska bilmärken, men nu är det alltså Mercedes som har nöjdast ägare.

Totalt sett sjunker genomsnittspoängen i undersökningen – bilägarna blir alltså mindre nöjda med sina bilar. Mikkel Korntved på Loyalty Group, som genomför undersökningen, ser ett tydligt samband mellan lågkonjunkturen och poängsättningen i AutoIndex.

– Den ekonomiska krisen i Europa och kriget i Ukraina gör att även bilägare har en mer försiktig hållning. Det är naturligt att inta en försvarsposition och bli mer uppmärksam på vad man använder pengarna till, säger han.

Totalplaceringen i AutoIndex bygger på poängsättning i fyra delmoment: Bilen, Försäljning, Verkstad och Lojalitet. Bilkategorin är viktad dubbelt och därmed ofta avgörande för en totalseger vilket även gäller Mercedes.

Raketen i årets undersökning blir dock Volvo som ökar mest, före Suzuki, Hyundai och Mitsubishi. Tesla kommer på åttonde plats totalt sett.

Även i år hittar vi Opel, Seat och Fiat längst ner i resultatlistan, tre bilmärken som samtliga går igenom en tuff tid med få bilnyheter, vilket bidrar till en försvagad märkeslojalitet.

Här kan du läsa mer om årets upplaga av AutoIndex.

Så funkar AutoIndex

• AutoIndex är Sveriges största bilkonsumentundersökning och har nu genomförts för 24:e gången i ordningen. 12 766 svenska bilägare har tyckt till om sitt bilinnehav.
  • Bilarna är privatägda och urvalet av årsmodeller 2020–2023.
  • Betygen är omvandlade till indextal som kan variera från 0 till 1 000, där 500 betyder att ägarna är medelnöjda.
  • Bilägarna är generellt sett nöjda men det skiljer en hel del poäng mellan mest och minst nöjd. Vissa mindre märken saknas eftersom underlaget varit för litet.

OK-Förlaget ger ut Sveriges största biltidning, Vi Bilägare, med hundratusentals läsare, lyssnare och tittare varje dag samt oberoende tester som läsarna kan lita på. Som enda biltidning i Sverige utför vi egna tester av ljus och rost på nya bilar och vi har även ett unikt långtest för att granska nya bilar över tid. OK-Förlaget publicerar även Husbil och Husvagn, Klassiker som skriver om 1900-talets roligaste bilar och Moped. I vårt mediehus finns dessutom populära poddar och en uppskattad satsning på ett digitalt Premium-medlemskap.

Klas Skarin

Ansvarig AutoIndex 08-736 12 15