Fjärrkyla minskar koldioxidutsläpp i Örnsköldsvik

Fjärrkyla minskar koldioxidutsläpp i Örnsköldsvik

Naturvårdsverket har utsett Övik Energis nya anläggning för fjärrkylasom ett gott exempel på bra miljöarbete. Frikyleanläggningen är ett projekt inom klimatinvesterings-programmet som valts ut som ett demonstrationsprojekt. Meningen är att erfarenheter och resultat från projektet ska göras tillgängliga och spridas genom Naturvårdsverkets och andras arbete.

– Det känns roligt att vår satsning på fjärrkyla har blivit uppmärksammad av Naturvårdsverket. Det är en bekräftelse på att vi har gjort rätt som investerat i fjärrkyla, som både är miljöanpassad och energisnål, säger Odd Johansson, affärsområdeschef värme och kyla, Övik Energi AB.

Naturvårdsverket beslutade 2011 att ge Övik Energi 4,5 miljoner kronor som bidrag till ytterligare en anläggning för fjärrkyla, där kallt vatten från Örnsköldsviksfjärden används som kyla.

– I Örnsköldsvik har vi unika förutsättningar att producera kyla utan att använda elenergi eller köldmedier, och det är vi mycket stolta över, säger Odd Johansson.

Årsproduktionen av fjärrkyla på tio GWh (gigawattimmar) motsvarar behovet av kyla för 600 butikslokaler. Genom att använda fjärrkyla minskar utsläppet av fossil koldioxid samt användningen av köldmedier som påverkar ozonskiktet negativt.

Fjärrkyla bygger på att kallt vatten distribueras i ett ledningsnät på samma sätt som fjärrvärme. Det kalla vattnet pumpas upp från Örnsköldsviksfjärden och kyler via värmeväxlare vattnet som cirkulerar i fjärrkylenätet. Kylan levereras till både företag och bostäder. Övik Energi har två fjärrkyleanläggningar och är en av de största leverantörerna av fjärrkyla i Sverige.

Odd Johansson, affärsområdeschef värme och kyla, Övik Energi AB,
tfn 070-191 98 02