Sensor & Maskinsäkerhet | Rotationspositionering | Pulsgivare | Hållbarhet | Kübler | OEM Automatic

Styrkan i samarbete för innovativa produkter i nytt material

OEM Automatic har visat sin styrka i ett projekt med Manta Marine (tidigare Yara Marine), där man utvecklat en befintlig produkt i ett nytt material. Denna framgång understryker betydelsen av nära samarbete med tillverkare för att kunna leverera innovativa och efterfrågade produkter.

Manta Marine jobbar för minskat fossilberoende

Manta Marine har länge strävat efter att minska fossilberoendet inom sjöfarten. I samarbete med andra aktörer har de utvecklat WAP-systemet (Wind Assisted Propulsion system), som utnyttjar vindens kraft.

Utmaningar med saltvatten och havsmiljö

Christoffer Ahlström, el- och automationschef på Manta Marine, förklarar de utmaningar produkterna står inför i den hårda havsmiljön. Saltvatten kan skada de flesta material, och en pulsgivare behövde därför tåla direkt kontakt med saltvatten. Medan andra aktörer kunde erbjuda positioneringslösningar, var deras material inte tillräckligt hållbara för marina miljöer.

Ny produkt i V4A-material

Genom nära samarbete med Kübler kunde OEM Automatic och Manta Marine utveckla en produkt i V4A-material, som är både syrafast och rostfritt, idealiskt för marina miljöer. Detta samarbete har varit avgörande för projektets framgång, med korta svarstider och gemensamma möten som främjat förståelsen och effektiviteten.

ATEX-klassat för explosiva miljöer

För fartyg som transporterar explosiva material som olja och bränsle, krävdes en ATEX-klassning. Därför utvecklades en ytterligare version av produkten i det tåliga V4A-materialet, anpassad för dessa krav.

Pulsgivarens roll

Encodern övervakar flera positioner i seglens ställbara leder och säkerställer optimal profil och riktning under varierande vindförhållanden. Vid starka vindar eller när fartygen lägger till i hamn, fälls vingarna ner för att undvika skador. Kübler-encodrarna spelar en central roll i denna övervakning.

Framtidens tekniklösningar

OEM Automatic betonar vikten av nära samarbete med både kunder och tillverkare för att uppnå bästa resultat. Genom att kombinera kunskap och erfarenhet från olika parter ser man verklig teknisk utveckling. Vi är stolta över att ha bidragit till ett projekt som minskar användningen av fossila bränslen och ser fram emot framtida teknologiska framsteg tillsammans.