Mjukstartare - Ställ in önskat värde direkt i appen!

Mjukstartare med konfigurering direkt i din smartphone!

Modellerna går att få med NFC-programmering vilket är en unik funktion från Lovato som möjliggör programering med Smartphone. Man kan då ställa in mjukstartaren med önskade värden direkt i appen - utan att mjukstartaren behöver spänningssättas.

Mjukstarter används inom industrin för att säkerställa en mer kontrollerad start av motorer, särskilt på större maskiner, vilket i sin tur minskar risken för problem med elförsörjningen och skador på den efterföljande mekaniken.

Traditionellt sett har motorer en hög startström vid direktstart, vilket kan belasta elnätet och orsaka strömstörningar. För att undvika dessa oönskade strömrusningar har mjukstartare blivit en föredragen lösning, som gradvis ökar motorhastigheten i stället för att dra på full kraft direkt.

Utöver att skydda elförsörjningen spelar mjukstartare en viktig roll för att skydda de mekaniska komponenterna kopplade till motorn, såsom kopplingar, drivremmar, pumpar och kugghjul. Vid direktstarter kan dessa komponenter slitas snabbare eller få en förkortad livslängd på grund av den plötsliga och kraftiga påfrestningen. Genom att använda mjukstartare minskar man risken för skador och förlänger därmed livslängden på den mekaniska utrustningen.

Mjukstartare har visat sig vara ett effektivt verktyg för att förbättra driftsäkerheten, minska belastningen på elförsörjningen och förlänga livslängden på motorer. Denna teknologi har blivit alltmer populär inom industrin och används framgångsrikt för att optimera startprocessen och skydda värdefull utrustning.

Via vår tillverkare Lovato erbjuder vi flera modeller som kan väljas för olika behov. Du hittar dem här!