Lär dig mer om proportionalventiler på vår hemsida

Lär dig mer om proportionalventiler på vår hemsida

Vi är glada att meddela att vi har publicerat en ny och informativ artikel på vår hemsida: LÄR DIG MER OM PROPORTIONALVENTILER. Artikeln ger en omfattande inblick i proportionalventilernas funktion och användningsområden.

Genom vår tillverkare Asco erbjuder vi ett brett sortiment av proportionalventiler i dimensioner från M5 till 1/2”. I denna artikel förklarar vi hur en proportionalventil fungerar, samt viktiga begrepp och förklaringar som är viktiga att känna till.

Vad är en proportionalventil och hur fungerar den?

Proportionalventilerna liknar traditionella 2-vägs magnetventiler men har genomgått tekniska förändringar på plungerröret och plungern. Dessa förändringar möjliggör steglös flödesreglering. Slaglängden på plungern är direkt proportionell mot strömmen genom spolen. När strömmen ökar, ökar dragkraften på plungern och därmed även flödet. Genom att justera strömmen kan flödet justeras steglöst mellan 0 och 100 % av det maximala flödet. För optimal funktion bör ventilerna användas tillsammans med en kontrollenhet som monteras direkt på spolen.

Begrepp och förklaringar

Artikeln går även igenom viktiga begrepp för att förstå proportionalventilernas prestanda:

• Flödeskarakteristik
  • Linjäritet