Vad är fördelarna med smart plastics?

igus Smart Plastics - Industri 4.0

igus Smart plastics är sensorer som mäter värden i kablar och kabelkedja och som kopplar upp dem mot Industri 4.0. Målsättningen med Smart plastics är att förlänga livslängden av systemet och därmed minska kostnader för användaren. Smart Plastics består av två delar, den ena delen är i.cee som övervakar där man vill se aktuell livslängd av systemet samt planera regelbundna underhåll. Den andra delen är i.sense, som är kopplad till driftsäkerhet. Om något händer som är utanför ramen för vad kablar och kedja klarar alarmerar och stoppar sensorerna applikationen innan kedja och kablar går sönder.

Undvik oförutsedda driftstopp med igus i.cee och i.sense

En kabelkedjeapplikation kan se ut på många varierande sätt med allt från enkla, inte så krävande applikationer till snabba, tuffa och krävande. igus® kabelkedjor och kablar är noga testade för att vi ska kunna säkerställa lång hållbarhet. Hur länge kabelkedjor och kablar håller beror på förutsättningarna där de används och med hjälp av i.cee och i.sense kan du hålla koll på detta och skapa en driftsäker och kostnadseffektiv lösning.

Sensorerna finns i olika utföranden vars huvuduppgift är att ge en driftsäker lösning. Sensorerna mäter bland annat slitage, dragkrafter, elektriska egenskaper och installationsmått. Denna information uppdaterar dig om status och om kedjan behöver stoppas innan något går sönder.

I.sense - condition monitoring

Condition monitoring är det snabbaste och enklaste sättet att kombinera många igus®-produkter till en självövervakande smart plastics produkt. Sensorer är monteradeför att mäta värden (såsom temperatur, krafter och ljudvågor eller vibrationer) inom fördefinierade gränser. Värden utanför gränserna resulterar i en varning eller ett meddelande. Denna information utgör grunden för att ta efterföljande steg, såsom underhåll eller avstängning av systemet. Om du önskar kan värden utanför definierade gränser direkt utlösa en systemavstängning för att förhindra skador som är dyra att reparera. igus använder termen ”i.Sense” för att hänvisa till condition monitoring.

I.cee - predictive maintenance

Predictive maintenance använder sensorer, mjukvara och komponenterna för condition monitoring för att skapa ett system som möjliggör dynamisk livslängdsberäkning och bestämmer de bästa tiderna för underhåll av igus®-produkter. Detta tar prediktivt underhåll till nästa steg i att uppnå ett heltäckande koncept för smart energiförsörjning. Detta förutsägande underhållssystem finns i en mängd olika utföranden och erbjuder en hög grad av individualitet, med målet att maximera system- och användarsäkerhet och produktlivslängd. igus använder termen ”i.Cee” för att hänvisa till predictive maintenance eller prediktiva underhållssystem.

När behövs smart övervakning av kabelkedjor?

✔️ När regelbundet underhållsarbete kräver fullständigt produktionsstopp
✔️ När avvikelser i rörelse inte kan upptäckas av människor i tid
✔️ Om anläggningar eller maskiner behöver övervakas ofta eller kontinuerligt
✔️ Om kabelkedjan är svår att komma åt eller se