Effektiv och pålitlig mätning av ledande vätskor med FMQ

Effektiv och pålitlig mätning av ledande vätskor med FMQ

OEM Automatic presenterar nu den elektromagnetiska flödesmätaren FMQ från Anderson-Negele, en banbrytande lösning för exakt flödeskontroll i mejeri- och livsmedelstillverkning. Med den elektromagnetiska flödesmätaren FMQ erbjuder Anderson-Negele en ny och kostnadseffektiv lösning. När priserna på råvaror, produkter och energi stiger, blir det extra viktigt att se över och effektivisera alla delar av produktionen.

Om FMQ flödesmätare

FMQ är en liten, mångsidig och robust flödesmätare som är pålitlig för att mäta alla typer av ledande vätskor. Med FMQ tar mätteknologin för vätskor ett stort steg framåt. Den är utformad för att exakt mäta både flödeshastigheten och volymen av vätskor.

FMQ-flödesmätaren använder avancerad teknologi för att säkerställa noggranna mätningar. En mikroprocessor styr omvandlaren som förser sändaren med en reglerad och växlad spolström. Signalen som genereras vid elektroderna förstärks, bearbetas och visas både som flödeshastighet och volyminformation i de interna mätningsregistren. Volympulser används för kontroll- och regleringsändamål, medan den omedelbara flödeshastigheten visas som en analog signal på 4-20 mA inom det önskade området 0-100 %. FMQ är dessutom utrustad med ett digitalt IO-Link-gränssnitt som möjliggör en flexibel kommunikation.

FMQ är särskilt anpassad för användning inom livsmedelstillverkning, där hygien är viktig. Den kan mäta vätskeflöden från 30 till 640 000 liter per timme med en noggrannhet på ± 0,5 %. Detta gör den lämplig för många applikationer, som dosering, fyllning och CIP-processkontroll.

Användningsområden

Att kontrollera volymen eller hastigheten på vätskor är avgörande för säkra och effektiva processer inom livsmedels- och dryckesindustrin. FMQ är ett utmärkt val för att optimera mätningar och kontroll i olika industriprocesser, till exempel:

• Noggrann dosering
  • Receptkontroll för blandade drycker
  • Övervakning av produktionsprocesser eller CIP-system
  • Högprecisionsstyrning av tappningslinjer
  • Övervakning av filter

Med FMQ får du en mångsidig och pålitlig lösning för alla dina flödeskontrollbehov.