Tänk SMART använd HART

Tänk SMART använd HART

OEM Automatic lanserar nu Aplisens HART-klassade produkter till processindustrin inom nivå-, tryck-, differenstryck- och temperaturövervakning. Genom att skicka både digitala och analoga signaler i samma kabel bidrar HART till en riktig produktivitetsförbättring.

HART, akronym för Highway Adaptable Remote Transducer, använder frekvensskiftning för att överföra digitala signaler till en elektrisk (4–20 mA). Detta möjliggör att ytterligare information utöver den normala variabeln kommuniceras till eller från instrumentet.

Upp till 63 HART-godkända instrument kan kopplas till ett och samma system, där varje enhet har en egen funktion och kan ta emot upp till 50 olika variabler. Systemet styrs av en så kallad master som ”pratar” med instrumenten och frågar efter information som sedan tas upp. Informationen kan läsas av på distans via en PLC eller dator.

MED HART TILLKOMMER ÄVEN SMART

Dessa produkter är inte bara HART-klassade utan är också SMARTa. SMART inom industrins värld innebär att produkter (via en mikroprocessor) har ett minne som kan utföra beräkningar, producera diagnostik samt överträffar standardmodeller i noggrannhet och stabilitet. En SMART enhet har också ett digitalt kommunikationsprotokoll som kan användas för att läsa av mätvärden samt konfigurera olika inställningar.

Läs mer om detta här