Nytt linjärställdon med integrerad motor från JVL

Nytt linjärställdon med integrerad motor från JVL

JVL A/S, en världsledare inom integrerade servo- och stegmotorer, presenterar den senaste innovationen i ServoStep™-motorfamiljen: The Piston Captive Style Actuator, även känt som det elektriska linjära ställdonet.

Detta nya ställdon är konstruerat med precision och hållbarhet i åtanke och har en inbyggd kulskruv av hög kvalitet och en icke-roterande styrning, vilket garanterar en förlängd livslängd. Till skillnad från traditionell konstruktion är kulskruven sömlöst integrerad i motoraxeln, vilket ger en exceptionellt kompakt lösning och en kortare ställdonslängd.
Linjära stegmotorer kan minska kostnader och spara utrymme. Det krävs ingen koppling, inget extra lagerstöd och inget monteringsarbete. Detta reducerar inte bara kostnader och längd utan minskar även felfrekvensen tack vare färre komponenter och en enklare konstruktion.

Vid applikationer med små radiella belastningsvärden behövs ingen linjärstyrning. Den speciella designen och användningen av kulskruv och lågfriktionsstyrning möjliggör lång livslängd, ökad effektivitet och reducerade underhållsbehov.

EGENSKAPER

• Slaglängd från 12,7 till 127 mm (anpassade längder tillgängliga)
  • Rullad kulskruv med stigning på 1, 2 eller 4 mm/varv och C7-noggranhetsklass
  • Linjära hastigheter upp till 200 mm/sek
  • Positionsnoggrannhet på 0,05 mm
  • Icke-roterande kolv-ände
  • Motor med dubbla kullager för hög axialbelastning och minimalt axialglapp
  • Tillval av epoxifärg för IP65/67-skydd
  • Tillval för broms baktill
  • Tillval för kullagerstyrning för hög radiell belastning
  • Flera val av precisionskulskruvar med en noggrannhet mellan C0 till C5
  • Flexibilitet att välja kundspecifikt kulskruvmärke

FLERA KONFIGURATIONSMÖJLIGHETER FÖR OPTIMAL PRESTANDA
ServoStep™-ställdon erbjuder oöverträffad prestanda och flexibilitet tack vare ett stort utbud av konfigurationsalternativ. Ställdonen finns i storlekarna NEMA17 och NEMA23 med plastmuttrar som ger stigningar från 0,635 till 25,4 mm/varv och krafter upp till 2500 N.

Väljer du istället en NEMA34-variant erbjuds spindelstigningar från 2,54 till 25,4 mm, eller kulslirstångstigningar på 2 eller 5 mm/varv, med krafter upp till 4000 N. NEMA34-modeller finns även med spindelstänger och plastmuttrar med stigningar från 2,54 mm till 25,4 mm, och levererar då krafter upp till 3000 N.

ÖVERLÄGSEN HASTIGHETS- OCH POSITIONSSTYRNING

ServoStep™-motorerna erbjuder marknadsledande prestanda inom hastighets- och positionsstyrning. Den inbyggda stegmotorstyrningen har en upplösning på imponerande 409600 steg per varv, vilket ger jämn och exakt motordrift vid alla hastigheter, ner till minsta steg om 0,01 RPM. Tack vare optimerad strömreglering kan alla ServoStep™-motorer arbeta med hastigheter upp till 3000 RPM och samtidigt bibehålla hög verkningsgrad.

ALLT-I-ETT-LÖSNING FÖR PRECISIONSSTYRNING
ServoStep™-motorer är en komplett lösning med motor, encoder, drivelektronik, styrelektronik med ePLC™ och tillval av Ethernet eller CAN-bus– allt i en kompakt enhet. De stöder alla större industristandarder för Ethernet-kommunikation, inklusive Profinet, EtherNet/IP, EtherCAT, SERCOS, ModbusTCP/UDP och Powerlink.

Motorerna kan även utrustas med absolut multivarvsgivare, broms på bakänden och STO (Safe Torque Off, SIL3) för säker drift. Enheten har dessutom 8 I/O-punkter som individuellt kan konfigureras som digitala in- eller utgångar, eller som analoga ingångar. Dessa I/O-punkter kan användas lokalt/fjärrstyrda av en central PLC, eller tillsammans med ePLC™ i fristående applikationer.