EC-MOTORER & EC-FLÄKTAR FRÅN ATB | EN EXPLODERANDE MARKNAD

EC-MOTORER & EC-FLÄKTAR FRÅN ATB | EN EXPLODERANDE MARKNAD

I september hade vi Romain Bignolles och Marcel Wezenberg från ATB på besök i Tranås för att lära oss mer om EC-motorer och EC-fläktar. Trycket på marknaden är enormt för den här produktgruppen och vi frågade Romain varför marknaden ser ut som den gör, och vad han ser för trender framåt.

- I dagens samhälle är koldioxidutsläpp, energibesparing och hållbarhet ständigt debatterade ämnen med hög prioritet. Ca 25 % av världens energiförbrukning i bostads- och industrisektorn kommer från elmotorer. Vi kan därför föreställa oss vilken inverkan högeffektiva elmotorer har på det totala koldioxidavtrycket. Intresset för EC-motorer har aldrig varit starkare och prognoser för de kommande 10 åren är bortom jämförelse, berättar Romain.

Romain fortsätter att berätta att marknaden för värmepumpar blomstrar vilket även påverkar mindre borstlösa elmotorer och EC-fläktar med integrerade permanentmagneter.

- När det kommer till större plug-in-fläktar har även marknaden för datacenter och renrum exploderat, de flesta projekten innehåller stora antal EC-motorer och EC-fläktar. Det finns också en intressant marknad för äldre installationer där man behöver ersätta gammal teknik med ny energioptimerad EC-teknologi ”retrofit”. Det gäller främst luftbehandlingsaggregat. (AHU)

- För optimal energibesparing rekommenderas även fläktväggar vilket betyder ett flertal fläktmoduler som sammankopplas och ger en rationell energiprestanda och stor besparing av kilowattimmar.

Romain berättar att produktfloran för EC-produkter utvecklas snabbt och trenden går mot nya teknologier där bättre energieffektivitet, effekt och högre hastigheter möjliggörs. Nyttan för kunderna är att tekniken kan användas i ett större spann av applikationer.

OEM Motor kan erbjuda:

EC-motorer från 90 W upp till 7,5 kW med integrerad styrning

EC fläktar:
Axialfläktar från 450 mm upp till 950 mm dia. Max luftflöde 35000 m³/h
Centrifugalfläktar/Radialfläktar ”sugande/blåsande” från 120 mm upp till 630 mm. Max luftflöde 23500 m³/h

Vill du veta mer om EC-motorer?

Vi är i full färd med att uppdatera vårt sortiment och information kring EC-motorer och EC-fläktar. Har du frågor eller funderingar är du välkommen att ta kontakt med Eric Svensson hos oss.