Vad är lågspänningsdirektivet (LVD)?

Vad är lågspänningsdirektivet (LVD)?

LVD står för "Low Voltage Directive" (lågspänningsdirektivet) och hänvisar till EU-direktivet 2014/35/EU som fastställer kraven på elektrisk säkerhet för elektriska produkter som säljs på den europeiska marknaden. LVD tillämpas på spänningar från 50 till 1000 Vac och 75 till 1500 Vdc.

Under LVD så ingår ett antal säkerhetsstandarder, några tas upp nedan.

• EN/IEC 60950-1: Säkerhetskrav för informationsteknikutrustning
  • EN/IEC 60065: Standard avsedd för ljud- och videoutrustning
  • EN/IEC 62368-1: Ersätter 60950-1 och 60065
  • EN/IEC 60335-1: Standard för hushållsapparater
  • EN/IEC 61010-1: Standard för elektrisk mät- och styrutrustning
  • EN/IEC 61558-1: Standard rör säkerheten för transformatorer, strömförsörjningar och liknande utrustning.

Dessa standarder innehåller principer och krav som ska följas för att säkerställa att utrustningen är säker att använda och inte orsakar skada för användare, installatörer eller miljön. Utrustningens konstruktion och design ska skydda mot elektriska stötar, brand, farliga kemikalier, värme och mekaniska faror. Men också krav på märkning, dokumentation och tester för att verifiera att utrustningen uppfyller de fastställda säkerhetskraven.

IEC 60950–1 inkluderar säkerhetskrav för informationsteknikutrustning, inklusive datorer, nätverksenheter och telekommunikationsutrustning och liknande produkter.

IEC 60065 inkluderar ljud & bild produkter som TV, radioapparater, ljudförstärkare högtalare och liknande produkter.

Dessa två standarder ersattes dec-21 av IEC 62368–1. Den nya standarden fastställer de säkerhetskrav för audiovisuell, informations- och kommunikationsteknik (AV, ICT) utrustning och syftar till att harmonisera säkerhetskraven för olika typer av utrustning under ett enda ramverk då vissa produkter kunde tillhöra både 60950–1 och 60065.

IEC 60335–1 som också ingår under LVD fastställer kraven för hushållsapparater och vitvaror. Dvs, produkter som används i hushållsmiljöer.

EN/IEC 61010-1: Denna standard rör säkerheten hos elektrisk mät- och styrutrustning, såsom laboratorieinstrument, industriella mätare och elektriska reglersystem.

Trafos och nätaggregat
IEC 61558-1 ( även kallat VDE 0570) sätter kraven för strömförsörjning. I detta ingår transformatorer som komplett produkt eller enskild komponent. Några av de viktiga aspekterna som täcks av IEC 61558-1 inkluderar:

• Isolering och isolationskoordination: Krav på isoleringsnivåer, säkerhetsavstånd och spänningstålighet för att förhindra elektriska stötar och skydda mot farliga spänningsnivåer.
  • Skydd mot faror som brand, termisk överbelastning, kortslutning och överström: Standarden ställer krav på skyddsanordningar och säkerhetssystem för att förhindra skador eller farliga situationer i händelse av fel eller överbelastning.
  • Märkning och information: Standarden specificerar krav på märkning av utrustningen för att ange viktiga säkerhetsinformation och identifiera tillverkare eller behöriga enheter.
  • Tester och verifiering: Standarden specificerar tester och provningsförfaranden för att säkerställa att utrustningen uppfyller säkerhetskraven. Detta inkluderar tester för elektrisk isolering, skyddsanordningar, temperaturhantering och andra relevanta aspekter.

Det är värt att notera att även om LVD är ett EU-direktiv, så tillämpas det också i länder utanför EU som säljer elektriska produkter på den europeiska marknaden.

OEM Electronics hjälper dig med komponenter för att uppnå kraven för din applikation. Tveka inte att kontakta oss för mer information!

oemelectronics.se hittar du mer information om strömförsörjning och resten av det stora sortiment vi erbjuder.