Elektroniken i ditt fordon måste skyddas mot exempelvis vibrationer, smuts och fukt för att hålla.

Tunga fordon – robust konstruktion

Ditt fordon behöver starta en kall vinterdag men också kunna fungera som det ska i gassande sol på sommaren. Detta, tillsammans med den utsatta miljö där det t.ex. är mycket vibrationer, smuts, damm och fukt, skapar ett behov av att elektroniken måste skyddas för att hålla.

Hos oss på OEM Electronics hittar du flera produkter som kan säkerställa en produkt som håller länge, även i utsatta miljöer. Vi brukar säga att dessa är produkterna man hade velat slippa, men inte klarar sig utan. Ett extra processteg tillkommer, vikten ökar och därmed blir även priset högre för den färdiga enheten. Men materialen behövs för att säkerställa en produkt som uppfyller höga krav och som helt enkelt inte går sönder, vilket kan leda till att det blir ännu dyrare. Felande produkter på olägliga ställen, eller garantireparationer av många produkter, kostar mycket mer och har i värsta fall redan hunnit ställa till med stora problem innan man hinner rätta till dem.

Vi börjar längst in på kretskortet:

Lodpasta GC10 från Harima
Den här lodpastan är rumstemperaturtålig och robust i din produktion. Lodpastan klarar oväntade stopp och längre uppehåll efter tryckning utan att påverkas på flera dagar.

Underfill UF1173 från Henkel
Används för att undvika att chipkomponenter skakas loss. En underfill skapar en mekanisk förstärkning för komponenter med känsliga lödfogar i tuffa miljöer och skyddar mot avbrott p.g.a. temperatursvängningar, matchande temperaturkoefficienter, skakningar, stötar samt fuktinträngning innan lackning.

Detta är en typ av lim som är ganska ny men som hela tiden ökar i användning då den gör stor avgörande skillnad för tillförlitligheten.

Stödlimning från Henkel och Wacker
För att säkra tunga komponenter kan man behöva stödlimma dem. Med ett elastiskt elektroniklim som tål höga temperaturer kan man mekaniskt förstärka konstruktionen så att t.ex. stora kondensatorer inte skakar sönder och lossnar och skadar kretskortet.

Exempel på stödlim är N9111 och MS939 (silikonfri).

Termiska material
Tunga fordon generar en hel del värme och när vi dessutom går mot mindre komponenter blir utmaningen att få bort värmen ännu större. Känsliga komponenter får inte bli överhettade då kvalitet och livslängd riskeras och brandrisken ökar. Vissa av våra TIM-material är väldigt mjuka, vilket adderar ett visst skydd vid höga vibrationer.

Vi har flera olika typer av termiska material från Henkel Bergquist och Parker Chomerics och vi har möjlighet att kundanpassa detaljer hos vårt systerbolag ATC Tape.

Ingjutningsmaterial från Wacker och Henkel
Ingjutningsmaterial, även kallat potting, är det ultimata kretskortsskyddet. Ett mycket robust skydd av din elektronik mot fukt, smuts, damm, motorvätskor, temperaturskiftningar och inbrott. Beroende på din applikations skyddsbehov och din önskade produktionsprocess har vi många olika ingjutningsmaterial av silikon, Polyuretan och Epoxy i vårt sortiment. Det finns också pottingmaterial med värmeavledande egenskaper.

Exempel på ingjutningsmaterial är Wacker Silgel 612, RT 607 och Henkel 2850FT BLUE, U2500 HTR.

oemelectronics.se hittar du mer information om produkter som skyddar din elektronik och resten av det stora sortiment vi erbjuder.