Vandalströmställare till Fogmaker

Säkerheten först - vandalströmställare till Fogmaker

OEM Electronics kund Fogmaker ville uppdatera sina senaste brandsläckningssystem med en ny vandalströmställare. Tillsammans kom vi fram till rätt lösning för att uppfylla deras önskemål och krav.

Företaget Fogmaker har tillverkat brandsläckningssystem till tunga fordon sedan 1995. All tillverkning sker i Sverige och säljs i mer än 50 länder. Idag sitter brandsläckningssystemet i fler än 230 000 fordon.

Vandalströmställaren som vi levererar till Fogmaker är av metall med IP65-klassning. Den är kundanpassad och levereras med kablage och kontaktdon efter Fogmakers önskemål. Den röda färgen och aktiveringsfunktionen är också en del av kundanpassningen.

”Vi ville att strömställaren skulle upplevas mer kvalitativ och ge en premiumkänsla, jämfört med föregångaren som var i plast. Det är viktigt att den syns tydligt och ger en bra känsla när man trycker på den”, säger Fang Chen, utvecklingsingenjör på Fogmaker.

Vandalströmställaren sitter på panelen i förarhytten, för att vara lättillgänglig för föraren av tunga fordon. Den är kopplad via kablage till brandsläckningssystemet som sitter runt motorrum i fordonet. När föraren upptäcker en brand i fordonet kan föraren bryta knappskyddet och trycka på strömställaren. Då aktiveras brandsläckningssystemet och släckmedel med högtrycksvattendimma släpps ut för att släcka branden.

”Vi hade många önskemål och krav på hur vandalströmställaren skulle fungera. Tillsammans jobbade vi fram en strömställare som uppfyller alla krav på vad vi behöver i vår slutapplikation”, fortsätter Fang Chen.

”Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete. Vi får alltid snabb respons och ni löser det vi behöver”, avslutar Fang Chen.