Effektivt skydd för känsliga komponenter i tuffa miljöer

OEM Electronics kund Dametric har lång erfarenhet av att utveckla mätteknik och elektroniklösningar för tuffa industrimiljöer. Företaget har både egen produktion och utveckling, med flera patent att visa upp för innovationer som tagits fram genom åren. Dotterbolaget Dynapond utvecklar lösningar för dynamisk vägning och registrering av avfall.

Den tredje generationen av avfallshanteringssystemet är nytt på marknaden. Tack vare ny sensorlös teknologi kan man med mindre hårdvara och färre anslutningar ersätta äldre varianter som använde separata sensorer och kopplingar som monterades på bilarna av speciallister.

”Vårt nya system är en komplett lösning som kan monteras på en dag, i vanliga fall tar processen ca. 2 veckor.” berättar Mikael Hemlén, vd på Dynapond.

Systemet har funnits i ca 2år och är fortfarande i en testperiod. Några företag använder systemet redan idag, men är fortfarande ganska tidigt i processen. Dynapond Integreras med övriga system i bilarna och allt kopplas till en 4/5g router och går sedan vidare till molnet. De system som är i rullning idag går i Sverige, men det finns planer på att lansera Dynapond internationellt i framtiden då det ställs allt högre krav på vägning och kontroll av avfall från bland annat EU.

”Vi ger möjlighet att skapa nya krav för avfall. Det går att mäta och kontrollera avfall på ett sätt som inte gått tidigare” förklarar Mikael.

Vi på OEM Electronics levererar silikon från Wacker Silicones till Dynapond-systemet. Tung industri ställer höga krav på att produkten ska hålla länge och klara tuffa miljöer. Där är silikonet effektivt för att skydda känsliga komponenter från både vibrationer, fukt och temperaturskillnader. Dametric ställde höga krav från början och tillsammans kom vi fram till att Wackers produkt var bästa lösningen för applikationen. Över tid visade det sig även att silikonet kunde användas till mer än det var tänkt från början, vilket underlättar både i produktionen och vid inköp. Fokus ligger alltid på kvalitet och att produkterna ska hålla i längden, även i tuffa miljöer.

”Gör vi en dålig produkt krävs det mycket service. Vi fokuserar på att ta fram en bra riktigt produkt istället” avslutar Mikael.

oemelectronics.se hittar du mer information om ingjutning/lack och resten av det stora sortiment vi erbjuder.