Ny forskning och Original Silicea hjälper kvinnor hantera håravfall under klimakteriet

Håravfall och förändrad hårkvalitet är vanliga problem under klimakteriet. Med ökad öppenhet, forskning och kunskap finns det nu fler behandlingsmöjligheter. Original Silicea, ett beprövat naturligt tillskott, kan göra märkbar skillnad för håret hos kvinnor i klimakteriet.

Enligt forskning upplever upp till 40% av kvinnor någon form av håravfall i samband med klimakteriet. Detta kan variera från lättare förtunning till mer omfattande hårförlust.

– Man hör ofta om värmevallningar, humörsvängningar och sömnsvårigheter i samband med klimakteriebesvär, men håravfall är också vanligt och minst lika psykiskt påfrestande. För många kvinnor är håret en viktig del av identiteten, och plötsligt håravfall kan orsaka stor känslomässig stress och osäkerhet. Original Silicea har hjälpt många kvinnor med hormonrelaterat håravfall, särskilt under klimakteriet, säger Hanna Magnusson, VD på Octean AB.

Under klimakteriet minskar produktionen av östrogen och progesteron, vilket påverkar hårväxten negativt. Östrogen, som normalt bidrar till tjockt och fylligt hår, tappar sin effekt, vilket förkortar hårets tillväxtfas och förtunnar hårstråna. Dessutom får hårroten mindre näring, vilket ökar håravfall. När testosteron och andra androgener ökar, kan håravfallet förvärras, särskilt längs hårfästet och på hjässan.

– När kroppen inte längre producerar de hormoner som ger håret den näring det behöver för att hålla sig friskt, kan naturliga tillskott som Original Silicea vara till hjälp. Genom att ge hårrötterna rätt näring kan håret fortsätta växa och hålla sig starkt och friskt, eftersom det är i hårrötterna som hårcellerna byggs upp. Det kan motverka håravfall och stödja ny hårväxt, inte bara under klimakteriet utan även efter andra perioder då kroppen är i obalans, som efter graviditet, tillägger Hanna Magnusson.

Original Silicea kapslar innehåller mineraliskt kisel, biotin, zink, mangan och selen– ett helt naturligt och vegetabiliskt kosttillskott för hår, hud och naglar.