Även original kan förnya sig – möt Original Siliceas nya visuella identitet

Även original kan förnya sig – möt Original Siliceas nya visuella identitet

Över 50 år på marknaden och originalet som håller vad man lovar. Men det hindrar inte att man uppdatera sin visuella identitet för att fortsätta vara Sveriges mest sålda tillskott. Den nya profilen vill signalera några av varumärkets kärnvärden – tryggt, trovärdigt, naturligt och välmående inifrån. Med budskapet ”Ta hand om dig” vill man göra det enkelt att må bra och känna sig vacker.

Vad är skönhet egentligen? Det var startskottet för processen som ledde till en ny och uppdaterad identitet för Original Silicea.

Mogen och trygg i sig själv, och att man håller vad man lovar. Det är Original Silicea. Ett tillskott som med finfördelat kisel ger starkt, vackert hår, välmående hud och starka naglar. Varumärket har en hög igenkänning på marknaden och en trogen kundkrets.

– Silicea används över generationer och är som en trogen vän som alltid finns där. Vi är Originalet som många återvänder till. När vi nu tar nästa steg och uppdaterar vår identitet är det för att bli tydligare och mer enhetlig i vårt visuella uttryck och kommunikation, säger Hanna Magnusson, VD på Octean AB med varumärket Original Silicea.

Trots den nya visuella identiteten finns fortfarande en stark igenkänning kvar. Bland annat har förpackningarna kvar den blå färgen. I övrigt material har typsnitt, bildspråk och färgtoner uppdaterats till ett varmare uttryck. Allt för att spegla varumärkets trygghet, trovärdighet och naturlighet.

– Silicea hjälper människor att på ett naturligt sätt ta hand om sig och ge kroppen de bästa förutsättningarna för yttre och inre välmående, hälsa och skönhet. Helt naturligt. Det är det som är bärande i vår kommunikation, säger Hanna.

Men svaret på frågan om ”vad är skönhet” är fortfarande inte helt löst.

– Vi ser att det är olika för olika människor och skiljer sig åt mellan generationer. Men det de flesta är överens om är att det börjar inifrån, med rätt förutsättningar och med rätt känsla. Något som syns på utsidan. Vad är skönhet för dig? säger Hanna Magnusson.

Original Siliceas nya identiteten har tagits fram i samarbete med Sofie Adolfsson på SOWL och Marie Felldin på Wordify. Den kommer successivt att rullas ut under hösten 2022.

Octean AB är ett familjeägt egenvårdsföretag som tillverkar, marknadsför och säljer kosttillskott medicintekniska produkter och hudvårdsprodukter. I produktportföljen finns både internationella och egna varumärken, som till exempel Original Silicea, Silicea Mag-Tarm Gel, Glyc, Detoxner, Saframyl, AktivSvea och LadyCare. Läs mer på www.octean.se