Brf Blåklockan, Hjärup

Stort intresse för OBOS projekt i Hjärup – nu byggstartas 28 bostäder

OBOS förvärvade marken i Hjärup 2021 med målet att bygga 150 bostäder. Nu står det klart att antalet tecknade avtal möjliggör byggstarten av projektet som ska bli 28 par- och radhus, på bästa läge mellan Malmö och Lund.

Marknaden för, framför allt nya, bostäder genomgår sedan ett par år en mycket tuff tid. Byggtakten har sedan 2022 mer än halverats och stått i princip still. Trots fortsatt stora utmaningar i branschen väljer OBOS att byggstarta ett projekt för att erbjuda medlemmar och kunder attraktiva bostäder i Pihlängen, Hjärup. Inflyttning kommer att kunna ske hösten 2025.

- För OBOS är det prioriterat att satsa på bostäder till medlemmar och kunder i alla konjunkturer. Jag är mycket glad över att byggstarta Brf Blåklockan, som kommer resultera i attraktiva bostäder av varierande slag i ett riktigt bra läge, framför allt för den som vill ha nära till båda Lund och Malmö, säger Malin Svensson, vice VD OBOS Sverige.

De 28 bostäderna blir välplanerade par- och radhus i två storlekar: i ett plan om 95 kvadratmeter och de något större om 105 kvadratmeter i två plan. Tvåplanshusen har en flexibel planlösning och kunden kan själv välja att ha två, tre eller fyra sovrum. Även husen i ett plan kan varieras, planlösningen medger flexibilitet mellan två och tre sovrum.

- Tvåplanshusen på 105 kvadratmeter är en av våra mest omtyckta husmodeller – och det är inte svårt att förstå varför. Enplanshuset på 95 kvadratmeter passar särskilt bra till den mindre familjen eller den som är redo att sälja villan och flytta till en lättskött och bekväm bostad, säger Malin Svensson, vice VD OBOS Sverige.

I september påbörjades byggnationen av de första husen och de nya bostadsägarna beräknas kunna flytta in under hösten 2025.

Det här är Hjärup

Från Hjärup tar man sig enkelt in till både Malmö och Lund med buss eller tåg. Skånetrafikens Pågatåg stannar på Hjärup station, på under tio minuters cykelavstånd. Med tåget tar det sedan sex minuter till Lund och tio minuter till Malmö. Den som i stället lockas av tanken på att cykelpendla tar sig till Lund på 20 minuter.

OBOS är en av Norge och Sveriges ledande bostadsutvecklare. Vi är också en medlemsorganisation med över 600 000 medlemmar och en historia som sträcker sig tillbaka till 1929 då OBOS grundades. Oavsett om våra medlemmar föredrar stadsliv eller längtar efter den lantliga idyllen strävar vi efter att erbjuda bostäder som passar livets alla skeden. Vårt sortiment omfattar allt från villor till moderna flerbostadshus, i såväl storstäder som mindre orter.

Under 2023 sålde vi totalt 1587 bostäder i Sverige. Vårt mål är att erbjuda 20 procent av bostadsutbudet i våra storstadsregioner genom boköpsmodellen OBOS Deläga, för att möjliggöra för fler att äga sin egen bostad. Vi är en aktiv del av samhället genom sponsring, vårt program "OBOS ger tillbaka" och fonden OBOS Jubel. Genom att stödja projekt och organisationer som främjar hållbarhet och samhällsengagemang strävar vi efter att göra verklig skillnad i samhället.

För mer information om OBOS, besök: www.obos.no och www.obos.se

Relaterat innehåll