​SmålandsVillan fortsätter att ta marknadsandelar

​SmålandsVillan fortsätter att ta marknadsandelar

Byggfaktas husstatistik för 2017 visar grönt för SmålandsVillan, som ökar sina marknadsandelar med 0,7 procent jämfört med året innan.

-Vi är självklart väldigt glada och stolta över vår ökning på marknaden, som vi tror beror på många olika faktorer och insatser som har gjort under året, säger Patrick Svanström, operativ chef för SmålandsVillan.

SmålandsVillan är ett numera välkänt varumärke som bygger och säljer volymhus för en bred målgrupp. Sedan starten 1997 har man gjort sig ett namn på marknaden som ett husföretag som ger ”mycket hus för pengarna”. 2017 har på många sätt varit en milstolpe för företaget, bland annat för att man firade 20 år som hustillverkare.

-Det är ett roligt år med god försäljning och jubileumsfirande som vi har bakom oss, konstaterar Patrick Svanström. Och självklart finns det inget bättre sätt att börja 2018 på än att se i Byggfaktas statistik för 2017 att vi fortsätter att ta marknadsandelar.

Patrick berättar att det finns många anledningar till den fortsatta ökningen under 2017.

-Vi har lanserat två nya hus i vårt sortiment på marknaden: 2-planshuset Villa Markaryd och 1-planshuset Villa Adelöv. Här ser vi att vi har svarat på ett behov som marknaden har, nämligen att tillgodo se dem med ett riktigt välplanerat enplanshus.

Förutom de nya husmodellerna har man också tagit fram ett helt nytt digitalt verktyg – Husbyggaren, som har gjort succé under det gångna året.

-I Husbyggaren har kunden möjlighet att bygga sin Smålandsvilla och se i realtid hur prislappen förändras beroende på de val man gör, berättar Patrick. Man kan därifrån få en offert och kontakt med säljare. Husbyggaren har visat sig vara ett mycket uppskattat verktyg hos vår målgrupp.

Under de senaste åren har SmålandsVillan dessutom börjat profilera sig som ett grönt varumärke på marknaden. 2015 lanserades en ”mera grönt”-kampanj för att göra det lättare för kunden att göra miljösmarta val vid sitt köp av en Smålandsvilla. Sedan dess har man sett en ökad försäljning av energieffektiva vitvaror, aluminiumfönster och framför allt solceller.

-Våra hus byggs i trä, som är ett förnybart material som lagrar koldioxid under hela sin livstid, säger Patrick. Och det ligger helt i linje med vårt hållbarhetstänk och att vi vill bygga våra hus på ett sätt som gynnar flera generationer fram i tiden.

Inför 2018 planerar man att fortsätta bygga SmålandsVillans namn på marknaden som ett miljösmart varumärke.

-Vi kommer bland annat att arbeta för en fortsatt ökad försäljning av solceller och för att lyfta fram de gröna tillvalen till kunderna, avslutar Patrick.

SmålandsVillan ingår i OBOS, Sveriges ledande huskoncern tillsammans med OBOS, Myresjöhus och systerbolaget Kärnhem. Årsomsättningen är cirka 3 miljarder kronor och antalet anställda cirka 1000. Sedan starten 1927 har koncernen levererat ca 150 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö, strax utanför Vetlanda i Småland, där vi också har Europas modernaste produktionsanläggning. Vi har även produktionsanläggningar för volymhus i Vrigstad och Sundsvall.